2015.09.21
Budapesti Helyi Csoport

Dunántúli madarászás

Az idei őszi féléves első túránk a Naszály melletti Ferencmajori-tavakhoz vezetett. A Budapesten még igen borús idő ellenére, Tatán már ragyogó napsütés fogadott minket és közel negyven látogató érkezett a kirándulásra.

A tavak jelentős vízimadár-vonuló helynek minősülnek a Dunántúlon, a közeli tatai Öreg-tóról és a Dunáról sok madár érkezik pihenni és táplálkozni a halastavakhoz.

Rögtön az első tavon számos réce- és vöcsökfajt láttunk: kendermagos, barát-, cigány- és üstökösrécéket, feketenyakú, búbos és kis vöcsköket. A túra elején feltűnt egy szép öreg darázsölyv felettünk, valamint egy fiatal kabasólymot is megfigyeltünk.
A hátsó tavak közül a IX. tavon az északi tájak madárvendégei is képviseltették magukat, így egy fiatal kis sirályt és a nálunk viszonylag ritka, nyugalmi ruhás füles vöcsköt sikerült szépen megmutatni az érdeklődőknek. Az utóbbi faj már több hete itt tartózkodik a területen, és jól összehasonlítható volt a közelében vadászó és hozzá nagyon hasonló feketenyakú vöcsökkel. Ezen a területen láttunk még két példány rétisast, valamint a későbbiek során több fekete gólya is feltűnt a tavak felett. Utóbbiból a túra végén összesen hat példányt találtunk a hátsó tavak menti halágyaknál táplálkozni.

Az egyik tavon kisebb zátonyok és iszappadok voltak már az őszi lecsapolásoknak köszönhetően, így számos partimadárfajt tudtunk viszonylag közelebbről megfigyelni. A partfutó csapatokban számos apró partfutót, egy fiatal tollruhás sarlós partfutót figyeltünk meg a több tucat havasi partfutó között, kis lilék és parti lilék társaságában. Ezen kívül réti cankókat, erdei cankókat és sárszalonkát is láttunk.

A tavak adnak otthont a Komárom-Esztergom megyei helyi csoportunk által már 25 éve szervezett Hopp Ferenc természetvédelmi tábornak és madárgyűrűző állomásnak, amit mi is megtekintettünk kora délután. A táborban Csonka Péter helyi csoport vezető körbevezetése után a hálóállásokat tekintettük meg közösen. A hálókban több példány foltos nádiposzátát, egy hím barátkát, egy nádirigót és kék cinegét fogtak, amelyeket Csihar László, a Duna-Ipoly Nemzeti Park tájegységvezetője gyűrűzött meg és sok érdekességet mesélt mindegyik madárfajról.

Köszönjük szépen a túra vezetőknek a madármegfigyelésben nyújtott segítséget, így Horváth Gábornak, Bárdos Imrének, Juhász Imrének és Kincses Lászlónak!

A legközelebbi madárgyűrűzéssel és madármegfigyeléssel egybekötött programunk, az Európai Madármegfigyelő Napokon lesz október 3-4-én a budapesti Naplás-tónál.

Várunk Titeket sok szeretettel a további programjainkon!

Írta: Berényi Zsombor