2018.09.18
Budapesti Helyi Csoport

Őszi túra Tápiószecsőre

Az ősz a madárvonulás egyik fő időszaka amikor is sok madárfaj délnek veszi az irányt, hogy táplálékban gazdag területeken tudja tölteni a telet. Ennek során a madarak olyan területeken is felbukkannak ahol költési időben nem lehet velük találkozni. Ezért vezettünk túrát a Tápiószecsői halastavakhoz.

30-an gyűltünk össze a vasútállomáson és a tavak felé éppen csak elindulva 3 barna rétihéja, valamint 2 karvaly került elénk. A tavak felé haladva a körülöttünk lévő élővilágról is beszéltünk, így az inváziós fajokról is szó esett, hiszen itt is megtalálható a selyemkóró, aranyvessző, gyalogakác. Ám séta közben sikerült néhány sisakos sáskát, imádkozó sáskát is megmutatni mindenkinek, melyek hazánk védett gerinctelen állatfajai közé tartoznak.

A tavaknál mentén sétálva vörösnyakú vöcsök, törpegém, holló, kabasólyom, jégmadár, nagy kócsag, szürke gém, récék, kis vöcsök, barkóscinege, függőcinege, üstökösgém került a szemünk vagy éppen a fülünk elé. Utóbbi fajjal nagy szerencsénk volt, hiszen remekül látszódott, ráadásul kisebb repülések által megmutatta, hogy az amúgy inkább barnás tónusú madár hirtelen mennyire fehérre „vált” reptében. A jégmadár szintén nagyon együttműködőnek bizonyult, hiszen több karóra is ráült és bár messze volt, a teleszkópoknak köszönhetően mindenki jól meg tudta figyelni.

A tóparton sok különböző nyommal is találkoztunk. Láttunk olyan vedlőhelyet ahol láthatólag a récék tollászkodtak, de találtunk kócsagok által kedvelt helyet is, ahol a tollak mellett az ürülék mennyisége is árulkodó volt. Nádiposzáta fészket is felfedeztünk és mivel még az időjárás nem rongálta meg, így igen jól látszódott milyen ügyes a madár, hogyan rögzítette a növényi szálakra.

Ez alkalommal csapolás nem volt, így sajnos partimadarakal nem találkoztunk a területen. Ám nélkülük is élményekben gazdag madarászatnak bizonyult az mai nap.

A következő programunk az Európai Madármegfigyelő Napok alkalmával lesz, Budapesten 2 helyszínen. Az egyik a Naplás-tónál október 6-án és 7-én is, míg a másik helyszín a Merzse-mocsár október 7-én. Előbbinél madárgyűrűzési bemutató lesz, míg utóbbinál madármegfigyelés lesz a program. A programok ingyenesek és mindenki szeretettel várunk!

A figyelők (Fotó: Mecseki Attila)