Fecskementősök

Idén nyáron szokatlan fecske problémáról érkezett bejelentés az MME központi irodájába a kecskeméti mentőállomásról. Ennek garázsában számos fecskepár épített fészket, és a potyogó ürülék a várakozó mentőautókat folyamatosan beszennyezi.


A mentők azért keresték meg az egyesületet, hogy a fecskevédelmi évben próbáljunk megoldást találni a probléma kezelésére úgy, hogy ez ne okozzon kárt a madaraknak, a fecskék továbbra is maradjanak, maradhassanak a mentőállomás területén.
 
 A kecskeméti mentőállomás ...

 
... hangárszerű garázsában több mint egytucatnyi
mentőautó fér el.

 
 A füsti fecskék a mentők feletti világítótestekre ...

 
 ... építették fészkeiket.

 
A kotló és ...

... pihenő madarak, ...

 

 ... az évi két költés fiókái - egyszerre akár kétszáznál is több fecske - 

 
 ... lepotyogó ürüléke és ennek száraz szálló pora nemcsak a padlót ...

 ... és a garázs levegőjét szennyezi, ...


 ... de a bevetésre váró ...


 ... mentőautók karosszériáját és ...

 
 ... szélvédőjét is beborítja.

 
A járművek tisztántartása a költési időszak hónapjai alatt folyamatos,
napi 24 órás munkát jelent, nem is beszélve az eközben
elhasznált víz menyiségéről és ennek költségéről.

 
Az autók takarítása azonban nemcsak egészségvédelmi és
esztétikai, de állagmegóvási szempontból is fontos, ...

 
 ... mivel a 42-43 C°-os, maró hatású ürülék - ha nem távolítják el a lehető
leggyorsabban - kikezdi a fényezést és a matricázást.


A takarítás után nyitott ajtókkal száradó mentők ...


 .... esetében a szennyezés a betegszállító térbe is bejuthat - ami
nyilvánvalóan nem megengedhető -, ezért valamit tenni kell.


Mi a megoldás?
Mivel a fészkek a világítótestekre épültek, a fecskepelenkák a megvilágítás hatékonyságának jelentős csökkenése miatt itt nem alkalmazhatóak. Molnárfecskék esetében megoldást jelentene az armatúrák körbevétele dróthálóval, vagy akár a teljes tető bevonása a madaraknak fizikai akadályt jelentő raser hálóval. A füsti fecskéknél ez azonban nem járható út, mivel ez a faj nem igényli fészkei közvetlen fedettségét, ezért a tetőszint lehálózása esetén a függőleges falakon kezdenének el költeni.

 
 A kecskeméti mentőállomás garázsának két nagyméretű, a folyamatos
készenlét miatt a nyári melegben állandóan nyitva lévő ajtaja van.
Ezeken keresztül a fecskék zavartalanul ki-be járhatnak.

 
A probléma kezelésének első lépésében olyan függönyrendszert kellene
a két bejáratra telepíteni, ami úgy akadályozza meg a madarakat a
bejutásban, hogy közben a bevetésre induló mentők késedelem
és a sérülés veszélye nélkül tudjanak áthaladni rajta
(Fotó: www.pvcszalagfuggony.eu).

 
 Ez után lehetne eltávolítani a fészkeket a garázstérből, és műfészkek
segítségével kitelepíteni a madarakat az épület külső falára, a
nyilakkal jelzett részekre. Mivel itt nincsenek a fecskék
számára létfontosságú eső- és napvédő ereszek, ...

 
... az égetett cserép anyagú mesterséges fészkeket (a képen
molnárfecskéé) saját esővédő féltetővel rendelkező, ezért
bárhova kihelyezhető telep egységek segítségével lehetne
a füsti fecskéknek kihelyezni. A dróttal burkolt felületre
a madarak maguk is építhetnének fészkeket. Ezzel a
megoldással úgy lehetne kezelni az ürülék problémát,
hogy ez nem járna az egyre fogyatkozó fecskék
fészektelepének megsemmisülésével

(Fotók és szöveg: Orbán Zoltán).

 

Köszönjük a mentősök áldozatos madárvédő munkáját, akik a helyszínbejáráskor újra és újra elmondták, hogy a fecskéknek mindenképpen maradniuk kell! A személyzet többsége a madarak védelme érdekében inkább többletmunkát vállalt és vállal a járművek takarításával, ha ez a kényelmetlenség az ára a jópofa, a garázst élettel megtöltő madarak megmaradásának. 

 

Kapcsolódó oldalak 

 

  

 Az MME honlapjának fejlesztése az Európai Unió
támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával
valósult meg a TÁMOP-2.5.1-07/1-2008-0098 projekt
keretében

 

 

Kapcsolódó hírek

Az Egyesült Királyságban jelenleg kevesebb, mint 50 nagy goda pár van. Többségük két helyen, a Nene és az Ouse Wash területén, a lápvidéken költ. (Fotó: https://rspb.org.uk)

Az RSPB Természetvédelmi Kutatóközpontban mintegy 60 teljes munkaidőben dolgozó kutató foglalkozik a világ fajvédelmi problémáival. A kutatócsoport a gázlómadarakat fenyegető veszélyekre koncentrál és a „Nagy goda Projekt” az egyik ilyen nagy jelentőségű projekt lesz az elkövetkezendő években.

uráli bagoly, füleskuvik, erdei  fulesbagoly (fotó: Szilágyi Attila)

A baglyok mindig is különleges szerepet töltöttek be az emberek életében. Sok hiedelem, monda kötődik hozzájuk, a bölcsesség szimbólumának tekintik őket, pedig nem kivételesen intelligens madarak. Viszont tollszerkezetük, különleges érzékszerveik és éjszakai életmódjuk miatt valóban érdekesek. E hangtalanul repülő éjszakai ragadozók a 2020-as év madara jelöltjei, amelyeket a...

Börzsönyi szalamandra-túránk résztvevői

A nyár beköszöntével kicsit összefoglalnánk az "Év kétéltűje - a foltos szalamandra - 2019" kampányunk első félévét - talán egy kicsit a dicsekvés és nem titkoltan a hasonló rendezvények szervezésére buzdítás szándékával.