Magyar iskola egy nemzetközi madarász programban

Becsengetéssel kezdődik a nap a gyáli Ady Endre Általános Iskolában. Mint minden más iskolában, a szünetek alatt itt is nagy a sürgés-forgás, labdapattogás, kurjantások, vidám nevetés zaja hallatszik. 

Gyülekező molnárfecskék Fotó: Drexler Szilard).

Tavasszal azonban az örömteli gyerekzsivaj mellett egy másik hang is megjelent az iskolaudvaron: az Afrikából érkező molnárfecskék csivitelése. A fecskék szerencsére nem vonták el a diákok figyelmét  a tanulásról, sőt a gyerekek inkább új ismeretekkel gazdagodhattak általuk.  

Szabó Viktória, rajztanár 4/A osztályának 30 diákja rengeteget tanult a fecskék életéről. A tanárnő fontosnak tartja, hogy a gyerekek megismerjék a természet szépségeit, így a szabadban tartott órák során közelről figyelhették meg a madarakat, de a rajz- mellett, ének- ,olvasás-, fogalmazás- és környezetismeret órákon még többet megtudhattak a fecskék fészkelési, táplálkozási és vonulási szokásairól.


Molnárfecske igyekszik a fészkéhez (Fotó: 4/A osztály a gyáli Ady Endre Általános Iskolából). 

 

Az iskola eresze alatt 10-12 fecskefészek sorakozik egymás közelében. A madarak tavaszi érkezésüktől kezdve serényen tevékenykedtek. A fészeképítés, majd később a fiókák etetése állandó mozgásban tartotta a felnőtt madarakat, így nem volt könnyű dolguk a diákoknak, amikor a fecskék fotózásával, vagy rajzolásával próbálkoztak. Több tanuló nevezett festményével a Tavaszi madárles program rajzpályázatára is, hiszen idén a program kiemelten foglalkozott a fecskék életével.   

A Tavaszi madárles egy nemzetközi  program, mely hazánkban a Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesület (MME) vezetésével kerül megrendezésre. A program fő célja, hogy felhívja az ifjabb korosztály figyelmét a természetvédelemre, ezen belül is különös tekintettel a vonuló madarak védelmére. A Tavaszi Madárles program 2006-ban indult Európából a BirdLife International megbízásából. A programhoz hamarosan Közép-Ázsia is csatlakozott, majd 2012-ben már Afrika gyermekei is bekapcsolódtak a vonulás nyomon követésébe.

A program során Európában február elejétől június végéig követik a gyerekek a madarak tavaszi vonulását.  Az idei évben a programzáró nemzetközi sajtóközleményt a magyarországi Ady Endre Általános Iskola szolgáltatta Gyál városából, így a 4/A osztály tanulóinak lelkesedéséről Európa-szerte olvashattak az érdeklődők.

Örülünk, hogy az iskolai nyüzsgés nem zavarja a fecskéket, hiszen lehet, hogy sok gyerek számára ezek a madarak jelentik az első ablakot a természet megismerésére. 

Kapcsolódó hírek

A sötétszárnyú tőrösdarázs a rovarcsoport egyik leggyakrabban látható, településeken is előforduló faja (Fotó: Orbán Zoltán).

Májustól számíthatunk a termetes tőrösdarazsak feltűnésére amint a kertek, parkok gyepén, egy korhadó fa közelében, a komposztnál keringenek, akár nagy tömegben is. Fontos tudni, hogy ezek a félelmetesnek tűnő állatok az emberekre, a társ- és háziállatokra teljesen ártalmatlanok, ugyanakkor segítenek kordában tartani például a cserebogár-szaporulatot is!

A projekt vándorkiállításának molinói közül emlékezetből idézték fel a történéseket a versenyző csapatok a vaktérképen

Méltó ünnepe kerekedett idén tavasszal természeti értékeinknek: az orosházi Eötvös József Általános Iskola diákjaival április 21-én, a Föld napján egész napos vetélkedő-program keretében ismerkedtünk meg a város határában rejlő természeti értékekkel, a puszta gazdag madárvilágával és a kékvércse-védelmi program tevékenységével.

A "Túzok határon átnyúló védelme Közép-Európában" címmel osztrák-magyar természetvédelmi együttműködés indult tavaly év végén, Európa egyik utolsó túzokállományának megőrzése érdekében. A projekt célja a túzok közép-európai állományának hosszú távú megőrzése a legfontosabb veszélyeztető tényezők kiiktatásával, a negatív hatások mérséklésével, továbbá a faj védelmével ...