Pásztorgém

bubibi
Leírás és életmód

Az afrikai természetfilmekből sokaknak ismerős lehet ez sárgásfehér színű gémféle, amint elefántok, zsiráfok és más nagytestű növényevők lábánál sétálgat és felkapdossa a felzavart rovarokat. Egyike Magyarország legújabb költőfajainak, első bizonyított költését 2011-ben dokumentálták a Hortobágy térségében. Ezt megelőzően is egyre gyakrabban és egyre nagyobb csapatokban figyelték meg nálunk. Terjeszkedő európai állományának vonulási szokásai még kialakulóban vannak.

Kultúrakövető, világszerte terjeszkedő, kozmopolita madárfaj. Eredetileg az afrikai szavannákon kísérgette a növényevők csordáit, de mostanra elterjedt Eurázsiában, Amerikában, Ausztráliában és Új-Zélandon is, ahol az ember által tenyésztett haszonállatokhoz csapódik. Legtöbbször más gémfajok telepeihez csatlakozik, de léteznek hatalmas homogén kolóniái is. Fészekalja 4-6 tojásból áll, a két szülő felváltva kotlik 21-25 napig. Egy hónap elteltével a fiókák ki is repülnek. A pásztorgém a rokon fajokhoz hasonlóan vízirovarokkal és egyéb vízi szervezetekkel táplálkozik, emellett jelentős mennyiségben eszik patások által felvert rovarokat, főként sáskákat.