Karmazsinpirók

carery
Leírás és életmód

Egyik legszebb tollazatú énekesmadarunk, a hím tollazata csaknem teljes mértékben kárminvörös. Nagyszámú európai megtelepedését figyelték meg a 19. században, ezt követően az állomány csökkent, majd az 1930-es években ismét terjeszkedni kezdett. Vonuló. Hazánkban ritka átvonulóként fordul elő, bár nem bizonyított magyarországi költését is feltételezték már. Fák magvait, rügyeit és gyümölcsöket fogyaszt, amit nyáron szitakötőkkel, poloskákkal, legyekkel, pókokkal, lepkékkel, bogarakkal egészít ki.

Főként Európa északi, kisebb részben nyugati területein, valamint Ázsia nagy részén található költőterülete. A nedves, sűrű növényzetű élőhelyeket választja fészkelésre. Előszeretettel telepszik meg a patakok szegélyzónájában. A zárt erdőket kerüli. Fészkét rendszerint bokorra vagy fiatal fára építi, rendszerint néhány méteres magasságban. Fészkét növényi szálakból készíti és fűvel vagy állati szőrrel béleli. Évente egy fészekaljat nevel, ami 3-7 tojásból áll. A szülők közösen etetik a fiókákat.