Kucsmás sármány

Leírás és életmód

Hazánkban nagyon ritka késő tavaszi, nyári kóborló. 2010-ben költését is feltételezték, de ezt nem sikerült bizonyítani. Főként magevő, de egyéb növényi részeket is fogyaszt. Táplálékát nyáron rovarokkal, pókokkal egészíti ki, fiókáit is javarészt gerinctelen állatokkal eteti. Állományát negatív irányba befolyásolja a nagytáblás, sok kemikáliát felhasználó mezőgazdaság terjeszkedése. Vonuló, a telet Délkelet-Ázsiában tölti.

Elterjedésének nyugati határa az Appennin-félsziget. Költ a Balkán-félszigeten, a Fekete-tenger partvidékén, Kis-Ázsiában és Ázsia számos terültén. Az alacsonyabb területek fészkelője, kedveli a nyílt élőhelyeket, ahol sűrű a cserjeszint. Gyümölcsösökben, szőlőkben, mezőgazdasági területeken egyaránt megtelepedhet. Évente egy fészekaljat nevel. Fészkét a tojó építi, legtöbbször bokrokra, ritkán a talajra. Építőanyagként növényi szálakat, gyökérdarabokat, szőrszálakat használ. 3-7 tojásán szinte mindvégig a tojó kotlik, és a fiókák etetése is többnyire a tojó feladata.

A fajnak nincs magyarországi gyűrűzési és megkerülési adata.