Nyírfajd

Leírás és életmód

A XIX. században még költött a Nyírség, a Szatmári-Tiszahát, a Beregi- és a Szatmári-síkság nyíreseiben, egyike a hazánkból kipusztult madárfajoknak. Élőhelyének átalakulása, feldarabolódása miatt európai állománya többnyire csökken. Természetes visszatelepülésének esélye Magyarországon sajnos nagyon csekély. A Nyírségben vadászati szervezetek támogatásával tenyésztési és visszatelepítési program indult 2006-ban.

Eurázsia északi és hegyvidéki területein, tőzeglápokon, erdei tisztásokon, fenyő- és lombelegyes erdőkben él. Poligám madár, a kakasok több tyúkkal is párosodnak. A kakasok látványos dürgéssel döntik el a rangsort. A tyúkok többnyire a legerősebb kakasokkal párzanak. A tyúk a földön alakítja ki fészkét. Évente egyszer költ, fészekalja 7-10, néha akár 15-16 tojásból áll. A csibék 24-28 napi kotlás után kelnek ki. A tyúk egyedül vezetgeti őket. Táplálékában az áfonya és a boróka bogyója játszik jelentős szerepet, de hajtásokat, rügyeket, terméseket, rovarokat és más gerincteleneket (főleg a csibék) is eszik.

A fajnak nincs magyarországi gyűrűzési és megkerülési adata.