2015.03.03

Március a Madárbarát kertben I. – Magevők gyakoribb megjelenése az etetőkön

A március végéig, április közepéig tartó kora tavaszi időszak elsősorban nem a rovarevők, hanem a magevők számára jelent nagyobb kihívást.

Rovar már van, hajtás és mag még alig

Ennek oka, hogy ekkorra még nem indul meg jelentősen a növényi élet, miközben az előző évből származó magvak szinte teljesen elfogynak. Ezzel szemben a rovarok és a pókok ilyenkor már rendszeresen és egyre nagyobb számban repülnek, mozognak.

Egyre több tengelic, zöldike és meggyvágó

Ezzel az eltérő természetes táplálékkínálattal magyarázható, hogy miközben az etetési időszak végén a cinegék száma gyorsan csökken, vagy el is maradoznak az etetőkről, a magevők nagyobb számban, és olyan etetőhelyeken is megjelenhetnek, ahol akár egész télen egyet sem lehetett látni.

Kora tavasztól a magevők is egyre gyakrabban láthatók az etető közelében a fűben
keresgélve, de ilyenkor többnyire még csak a több madár által elhullajtott
magokat találják (Videó: Orbán Zoltán).

Érdemes több apró magot adni

Ha a magevő tengelicek, zöldikék, erdei pintyek és meggyvágók folyamatosan, vagy a téli hónapoknál gyakrabban és nagyobb számban látogatják az etetőnket, vagy szeretnénk ezeket az etetési időszak utolsó heteiben az etetőre csalogatni, akkor az eleségben a napraforgómag mellett egyre nagyobb arányban szerepeljenek az apró magvak is. Különösen a rendkívül dekoratív megjelenésű tengelicek számára vonzó, ha az állatkereskedésben is beszerezhető köles, pintyeknek és papagájoknak árult magkeverék mellett heti néhány maréknyi nem darált mákot is szórunk az etetőre.

A tengelicek speciális csőre a legapróbb magvak (pl.: bogáncsfélék) megszerzésére
idomult. Ezért – bár megeszik a napraforgót is – az etetőkön jobban kedvelik
a kölest és a hasonlóan apró szemű magokat.

Annak ellenére, hogy a zöldikék robusztus csőre "igaz" magevő csőr, ha tehetik ők
is előszeretettel fogyasztják az apróbb szemű magvakat (Videók: Orbán Zoltán).

Idén különösen gyors lehet a változás

Amennyire ez most látható, az idei tavasz valószínűleg gyorsan beköszönt, hiszen a tél második fele is rendkívül enyhe volt. Ilyenkor az etetők madárforgalmának változása is hirtelen következhet be, amire éppen ezért már március első felében érdemes felkészülni.

Tavasszal máshogy is segíthetünk!

Április első felére – idén akár március közepe-végére – a megújuló rovarélet mellett már a növényzet: a fák és bokrok friss rügyei, levelei és hajtásai, az új  fűtakaró és a gyepszint virágzó lágyszárúi is kellő természetes táplálékbázis kínálnak a madaraknak. Ahhoz azonban, hogy a legkorábbi lágyszárúak is virágozhassanak, majd magot tudjanak érlelni, arra van, arra lenne szükség, hogy a parkok, kertek és udvarok gyepe ne legyen folyamatosan tövig lenyírva, illetve maradjanak olyan kaszálatlan foltok, ahol erre van ideje a növényeknek. Ez a természetbarát települési gyepkezelés ráadásul a beporzást végző rovarfajok kora tavaszi túlélése szempontjából is előnyös.

Az egyik legkorábban magot érlelő lágyszárú a gyermekláncfű. 3 fotó – katt a képre
(Fotók: Orbán Zoltán).

A kertek, parkok, lakótelepek tavaszi gyepeinek virágözöne ...

... ráadásul számunkra is szemet gyönyörködtető, így nem akkora áldozat ezekből
nyíratlan foltokat meghagyni. 5 fotó – katt a képre (Fotók: Orbán Zoltán).

Amennyiben így teszünk, a tengelicek ...

... és a zöldikék is gyorsan juthatnak friss magtáplálékhoz (Videók: Orbán Zoltán).

A mérsékelt övi klíma egyik érdekes sajátossága, hogy mivel a nyár második feléig nincs jelentős magtermés, a magevő madaraink túlnyomó többsége nem magokkal, hanem rovarokkal eteti a fiókáit!

Miért ne etessünk egész évben?

A fiókák (és felnőtt madarak) rovartáplálék-igényét (nem csak ennek mennyiségét, de különösen a változatosságát) az etetőkben még csillagászati összegekért is csak töredékben tudnánk biztosítani. Ez, valamint Magyarország jelenleg még megfelelő természeti és települési környezeti állapota az oka annak, hogy nyáron nem etetünk. További információk a kérdésről >>

Közösen a zöldebb, élhetőbb településekért

A március a legmozgalmasabb, legizgalmasabb időszak a Madárbarát kert program életében, hiszen ilyenkor még tart az etetés, miközben a madarak egy része már odút foglal és fészket is épít.

Annak érdekében indítottuk ezt a cikksorozatot, melynek keretében hetente akár több írást is közzé teszünk a honlapunkon és a Facebook oldalunkon, hogy az állatok iránt érdeklődőket segítsük a kora tavaszi teendők tervezésében, kivitelezésében.

Reméljük, hogy ezeknek köszönhetően nem csak kevésbé ismert madár- és más állatcsoport-védelmi eszközök és módszerek elterjedését segítjük, de olvasóinkat is még több megfigyelési élményhez juttathatjuk!

Annak érdekében, hogy minél többen legyünk, hogy minél többet tehessünk, kérjük, ossza meg ezeket a cikkeket ismerősei, barátai körében is!

figyelmébe a Madárbarátok könyvét (részletek >>).

Önt is várja a Madárbarát kert program!

A Madárbarát kert program a különböző lakó- és munkahelyi környezethez alkalmazkodó madárvédelmi módszertani gyűjtemény. A Madárbarát kert a családi házak, háztáji kiskertek, parkok és arborétumok; a Madárbarát óvoda és a Madárbarát iskola az oktatási intézmények; a Madárbarát panel a panelházak lakóinak, a Madárbarát munkahely az irodában dolgozók és munkáltatók alprograma.

A programban való részvételhez nincs szükség különösebb madártani ismeretre, jártasságra, a regisztrációt követően megküldött Madárbarát Kert Kalendárium és a honlap minden szükséges információt tartalmaz. A különböző madárvédelmi eszközök és téli madáreleség pedig a kertészeti és barkácsüzletek mellett az MME boltjában is beszerezhető.

Elegendő már egy-két madárodú, egy itatónak használt virágalátét, télen pedig egy kis etető a kertbe, az óvoda- és iskolaudvarba, ablakba, és máris élvezhetjük tollas barátaink közelségét. Ha pedig már ott vannak, a pedagógusokat és a szülőket a nevelésben, a gyerekeket és felnőtteket a kikapcsolódásban, a gazdálkodókat és a kiskert tulajdonosokat a kártevők távol tartásában segítik a madarak.

Az elismerő tábla megszerzésének feltétele, hogy a program résztvevője a regisztrációt követően legalább egy mesterséges madárodú kihelyezésével, itató folyamatos működtetésével és téli madáretetéssel végzett egy évnyi madárbarát kertészkedést követően a regisztrációs csomagban kapott jelentőlap beküldésével tájékoztassa az MME központi irodáját az általa végzett madárvédelmi munkáról. Az információk értékelését és elfogadását követően postai úton megküldjük a ház falára, ajtóra, kerítésre kihelyezhető elismerő táblát, mely hirdeti, hogy itt egy madárbarát lakik és tevékenykedik.

A Madárbarát kert program alprogramjainak külön elismerő táblája van, a képen
a Madárbarát kerté és a Madárbarát panelé látható. Nagyításhoz katt
a képekre (Fotók: Orbán Zoltán).

A Madárbarát kert programnak 2015-ben már 6.000 regisztrált tagja van országszerte, köztük ezernél is több óvoda és iskola. Legyen Ön is "hivatásos" madárbarát kertész, üdvözöljük a Madárbarát kert programban!

Az MME támogatása

Kérjük, ne felejtse, hogy az MME tagság mellett többféle támogatással és a személyi jövedelemadó 1%-ának felajánlásával is segítheti egyesületünk munkáját. Köszönjük!

A letölthető 1% nyilatkozat a képre kattintva érhető el.