2022.03.17

Megjelent a Madármegfigyelők kézikönyve

Az MME szóvivője által írt és a Cser Kiadó gondozásában megjelent hiánypótló könyv célja a Magyarországon is mind népszerűbb távcsöves madármegfigyeléssel most ismerkedők, megismerkedni szándékozók segítése a felszerelés kiválasztásában, a madárhatározó használatában, a települések madárvilágának megismerésében.

HOL KAPHATÓ?

A Madármegfigyelők kézikönyve az MME boltjában 10%-os tagi (és alkamilag ezt meghaladó mértékű extra) kedvezménnyel kapható, illetve országszerte megvásárolható a könyváruházakban (Libri, Líra) és könyvesboltokban.

MIÉRT ÍRÓDOTT?

Magyarországra is „megérkezett” a mind szélesebb lakossági rétegeket érintő hobbiszintű madármegfigyelés, amely világviszonylatban emberek milliói számára jelent szabadidős programot.

Ez nálunk ma még túlnyomórészt a Madárbarát kert programhoz, az itatáshoz, az odúkihelyezéshez és a téli etetéshez kapcsolódik. De úgy tűnik, hogy az ablakból végzett madarászás után egyre többen szereznek be távcsövet, és viszik magukkal azt kirándulásokra, vagy szerveznek kimondottan madármegfigyelő kirándulós programokat. Ezt igazolja az MME szakmai segítségével néhány éve kidolgozott mobiltelefonos madárhatározó alkalmazás és a 2017-ben indult „Kezdő madarász vagyok!” kétnapos képzés jelentős és nem szűnő sikere.

A könyvnek van egy sajnálatosan nem várt, ugyanakkor fontos szerepe és üzenete is. Az immáron harmadik éve tartó globális COVID-19 járvány, a kényszerű karanténbezártság hónapokká összeálló legnehezebb időszakaiban kiderült, hogy a lakossági madárvédelem és madármegfigyelés pandémia-kompatibilis, mivel nemcsak kertben, de erkélyen és ablakban, szabad téren pedig a szigorú gyülekezési szabályok közepette is művelhető.

KIKNEK SZÓL?

A könyv egyik célcsoportját a madármegfigyeléssel most ismerkedők, megismerkedni szándékozók, gyerekek, felnőttek, családok jelentik. Közülük kerülnek ki azok, akik számára a könyv jegyzetként is használható az MME 2017-ben indult és a nagy népszerűségnek köszönhetően azóta országszerte folyamatosan meghirdetett, szintén a könyv szerzője által kidolgozott, kétnapos „Kezdő madarász vagyok!” lakossági képzés során is.

A másikat pedig azok – közülük több mint tízezernek már megvan a testvérkiadvány Madárbarátok nagykönyve (lent, jobbra) –, akik a települési madárvédelem gyakorlása közben nemcsak még többet szeretnének megtudni az itatókat, a mesterséges odúkat és a téli etetőket látogató madarak életmódjáról, viselkedéséről, de szeretnék őket meg is határozni.

madarmegfigyelok_kezikonyve_cimlap_es_hatso_borito

A két könyv tehát külön-külön használható, de egymást kölcsönösen kiegészítő
kézikönyvpárként még hasznosabbak lehetnek a madártannal
most ismerkedők számára

Utóbbi alkalmazását segítik az itteni leírások vonatkozó részeihez beszúrt utalások, QR-kódok arról, hogy a másik könyvben (lásd a lenti oldalpárokban, a szürke inzertmezők szövegében, zárójelben) vagy az MME honlapján és YouTube-csatornáján (az adott tartalomhoz tartozó videókat a Névmutatóban, illetve a szövegben * jelzi) hol tájékozódhatnak részletesen a vonatkozó védelmi eszközökről, módszerekről.

Bár ez egy hagyományos, nyomtatott könyv, digitális tartalomként közel hétszáz videó,
és egy Ritka madarak megfigyelése itthon és külföldön tematikus válogatás is
kapcsolódik a bemutatott fajokhoz az MME YouTube csatornáján
– ezekre utalnak az oldal alján a lábjegyzetek (balra)
és QR-kódok (jobbra)

TARTALOM

A Madármegfigyelők kézikönyve négy fejezetben tárgyalja az egyes témákat, melyek két tematikai csoportot – a madármegfigyelés módszertana (első fejezet) és a madarak életmódja (másodiknegyedik fejezet) – alkotnak.

A Madármegfigyelők kézikönyve
 tartalomjegyzéke

A könyv végén hatoldalas névmutató segít megtalálni a szövegben említett 245 madárfajt, továbbá az emlősöket, egyéb állatokat és növényeket, rendszertani kategóriákat is.

1. fejezet: Miként lehetek én is madármegfigyelő?

A könyv első tartalmi része Magyarországon hiánypótló módon a madármegfigyelés, mindenekelőtt a madárhatározó használatának kulisszatitkaiba vezeti be az olvasót, de kitér a biztonságos és etikus madármegfigyelésre, a naplózott adatok megosztásának fontosságára is.

Az első fejezet kezdő oldalpárja

Azok számára, akik szeretnének tovább is lépni, magasabb szintre emelni a
fajismeretet, a fejezet segít bekapcsolódni a profi madármegfigyelők
hazai közösségébe is

2. fejezet: A települések madárvilága a vonulási időszakban és télen

A második fejezet – kapcsolódva az első fejezet madárhatározásra vonatkozó részéhez, és kifejtve azt – a magyarországi madárcsaládok mentén mutatja be, hogy az őszi és tavaszi vonuláskor, valamint a telelési időszakban milyen gazdag a településeink madárvilága.

Az első, madármegfigyelést bemutató fejezet madárhatározó-használati
részének legfontosabb üzenete, hogy tanuljuk meg a tartalomjegyzék
madárcsalád sorrendéj – ezért a második fejezet e családi
tematika szerint mutatja be a vonulási és telelési
időszak települési madárvilágát

3. fejezet: A városi vadon: sövények, bokrosok, kertek, parkok fészkelő madarai

A könyv második fele a költési időszak települési madárvilágát mutatja be. A harmadik fejezet a fák, bokrok klasszikus fészkelőit veszi sorra a leggyakoribbaktól az elvétve fészkelőkig.

A könyv minden lehető helyen utalást tartalmaz az éppen bemutatott
 fajhoz, madárcsoporthoz kapcsolódó további tájékozódási vagy
programlehetőséghez – a fejezet kezdő oldalpárja a
 fülemüléhez kapcsolódva a Fülemülék éjszakája
program
hoz

Az odúköltőket bemutató egyik oldalpár

4. fejezet: Miénk a vár…? – a házakban nem csak emberek laknak!

Az utolsó, negyedik fejezet a lakott területek másik nagy élőhelytípusát, a velünk élő állatok számára a sziklafalak világát idéző épületek fészkelő madárfajait veszi végig a sátor- és lapos tetőktől lefelé egészen a pinceszintig, ahol bizony alkalmilag több madárfaj is költeni tud.

Ami nekünk épület, az a madaraknak sziklafal költőüregekkel – erről
szól az utolsó fejezet

A technológia és az épített környezet előnyökkel és veszélyekkel is jár: a 134. oldal
a madarak műholdas nyomkövetéséről, a 135. oldal az elektromos vezetékek
jelentette veszélyekről szól, és vezet a vonatkozó MME honlapoldalakra
QR-kódok segítségével is

Bár a mű célja madármegfigyelési alapismeretek nyújtása, kedvcsinálóként külföldi utakon készült fotókat és rövid leírásokat tartalmazó oldalak, oldalpárok, az MME YouTube-csatornáján pedig egy Ritka madarak megfigyelése itthon és külföldön válogatás is színesíti a tartalmat, mivel általános tapasztalat, hogy ha valaki rákap a madarászásra, gyorsan lesznek bakancslistás fajai, országai.

A madármegfigyelés ugyan úgy szól a változatos megjelenésű fajok
kereséséről,
...

... mint a tájjal ismerkedésről – a lábjegyzetekben itt is látszanak a fajokhoz,
madármegfigyelő úthoz kapcsolódó videó utalások az MME
YouTube csatornáján

Magyarországon közel ezer főre tehető az alapos, illetve professzionális fajismerettel rendelkező, heti szinten akár több napot is a terepen töltő, ország- és világjáró madármegfigyelő közösség létszáma (érdemes ellátogatni honlapjukra, a birding.hu-ra). 2021-ben ők alakították meg az MME Ritkaságvadász Szakosztályát (Madártávlat 2022 tavaszi szám, 26. oldal), érdeklődni a ritkamadarak@mme.hu e-mail-címen lehet.