2015.10.23

Éjszakázókas - az etetők új kiegészítő eszköze

Az etetőkre járó énekesmadarak mintegy fele nem odúköltő. Ezek a madarak éjszakára fák, bokrok ágai között, lehetőleg örökzöldek télen is leveles sűrűjébe húzódnak.

Az éjszakázókas

Létezik azonban egy olyan madárvédelmi eszköz, az éjszakázókas, amivel akár a lombhullató fák és bokrok csupasz ágai között, a falakra felfuttatott vadszőlőben és épületeken is kialakíthatóak védett éjszakázóhelyek a nem odúköltő fajoknak is.

Ez a mesterséges "B" odúnál kisebb, kúp vagy ovális alakú, zárt, fonott kosárka örökzöldek (például tiszafa) leveles ágaiból vagy háncsból készül. Az alapi rész közelében van rajta egy apró bejárat, ahol a madarak be tudnak jutni. Az éjszakázókasba akár meggyvágó méretű madarak is beleférnek, a kisebb fajokból pedig több példány is összebújhat. Az éjszakázókasok tetején mindig van egy nagyméretű hurokfül is, amivel az eszköz könnyen kiakasztható.

Kihelyezés

Az éjszakázókas egyesével, de akár csoportosan is kihelyezhető. A fejmagasság már megfelelő, de ha kell, bokrok sűrűjében ennél alacsonyabbra is kitehető. A lényeg, hogy lehetőleg már eleve szélvédettebb helyet: örökzöldeket, keleti vagy déli kitettségű falszakaszt és ereszaljat, lombhullató bokrok sűrűjét válasszunk. A kas bejárata ne az északi, hanem a déli félkörirányba nézzen, mert a csapadékot és szeleket hozó frontok többnyire észak felől érkeznek.

A telepítést megkönnyíti, hogy nem kell ragaszkodnunk az etető közvetlen környezetéhez. A madaraknak nem jelent problémát, ha a védett éjszakázóhelyekért akár több száz métert kell repülniük. Ha több éjszakázókasban gondolkodunk, néhányat tegyünk az etető közelébe, a többséget pedig egy kb. 30–50 m sugarú területen szétszórva, egyesével és kisebb csoportokban.

Ez az összeállítás bemutat néhány helyszínötletet – 33 fotó, katt a képre. A felvételeken
az éjszakázókasok a jobb szemléltetés érdekében sokszor "besüllyesztés" előtt, a
növényzet felszínén láthatóak. Ez a megoldást a beszoktatási időszakban amúgy
is hasznos lehet, hogy a madarak előbb megtalálják és használatba vegyék az
eszközöket. Ha már használják, akkor akár beljebb is telepíthetjük, de erre
nincs feltétlenül szükség (Fotók: Orbán Zoltán)
.

A cél az éjszakázókasok esetében is hasonló a Madárbarát kert program összes többi lakossági madárvédelmi eszközéhez: természetközeli élőhely feltételeit biztosítva vonzóvá tenni tollas barátaink számára a környezetünket, hogy ott megtelepedve, oda visszajárva – miközben normális életüket élik – egész évben, napról napra gyönyörködtessenek is bennünket.

Költőhelynek is jó

Volt már rá példa, hogy a növényzet sűrűjébe kihelyezett éjszakázókasba nyáron ökörszem épített fészket és nevelt fiókákat. Ezért a kasokat érdemes ezt a lehetőséget is figyelembe véve telepíteni, illetve egész évben kint hagyni és rendszeresen ellenőrizni.

4 fotó - katt a képre (Fotók: Orbán Zoltán).

Arról, hogy a madarak használják-e éjszakázásra a kasokat, az ezek padlóján felhalmozódó ürülékcsomók árulkodnak.

Éjszakázókasok beszerzése

Az MME Természetbarátok Boltját azért hoztuk létre, hogy a Madárbarát kert program résztvevői, a madárvédők örvendetesen bővülő lakossági tábora számára biztosítsuk a madárvédelmi eszközöket és szakkönyveket. A bolt nem csak internetes (csomagküldő) áruházként működik, de kedden és szerdán 10–16 h közötti nyitvatartással is várjuk az érdeklődőket. A bolt címe, elérhetőségei és megközelítése:

Cím: Budapest XII. kerület, Költő u. 21.
Postacím: 1536 Budapest, Pf. 283
GPS-koordináták: 47º29'51.80"É - 18º59'36.21"K
E-mail: mmebolt@mme.hu
Mobil: 20/969-7778
Tel: 1/275-6247 / 122
Fax: 1/391-7794

Megközelítés:
A Széll Kálmán térről induló 21 és 21A, vagy a Boráros térről induló 212-es busszal a Városkút megállóig. A buszról leszállva balra, egyenesen felfelé kell tartani, majd az iskola előtti zebrán átkelve jobbra, egyenesen kell kb. 200 m-t kell sétálni. A Jókai-kert kovácsoltvas kapuján autóval úgy lehet be- és kijutni, ha a menetirány szerinti bal oldalon lévő jelzőoszlopon a csengő megnyomásával bejelentkezünk. Gyalogosan a kis kaput használhatjuk, ami munkaidőben folyamatosan nyitva van. Az MME Központi Iroda és a Természetbarátok Boltja a bekötő út végén, a vadszőlővel befuttatott egyszintes tégla- és faépületben található. A Bolt bejárata ennek túlsó végén, az épület hátsó falából nyílik.

A fészkek is alkalmas éjszakázóhelyek

Az odúkban lévők mellett a fák, bokrok ágai közé, épületekre és egyéb helyekre épült kisebb-nagyobb madárfészkek is használatban maradhatnak a költési időszakon kívül. A puha és jól szigetelő anyagokkal bélelt, mély fészekcsészék szélmentes éjszakázóhelyeket jelentenek; a varjak nagy és a fehér gólyák óriási fészkeinél pedig a kisebb madarak a fészket alkotó ágak között is el tudnak bújni.

Éppen ezért az ágak közé épült, épületeken készült kisméretű, növényi szálakból álló,
"egyszer használatos" használt fészkek leszedésével érdemes a következő tavaszig
várni, hogy télen ezekben is éjszakázni tudjanak a madarak. 7 fotó – katt a képre
(Fotók: Orbán Zoltán).

figyelmébe a Madárbarátok könyvét (részletek >>).

Önt is várja a Madárbarát kert program!

A Madárbarát kert program a különböző lakó- és munkahelyi környezethez alkalmazkodó madárvédelmi módszertani gyűjtemény. A Madárbarát kert a családi házak, háztáji kiskertek, parkok és arborétumok; a Madárbarát óvoda és a Madárbarát iskola az oktatási intézmények; a Madárbarát panel a panelházak lakóinak, a Madárbarát munkahely az irodában dolgozók és munkáltatók alprograma.

A programban való részvételhez nincs szükség különösebb madártani ismeretre, jártasságra, a regisztrációt követően megküldött Madárbarát Kert Kalendárium és a honlap minden szükséges információt tartalmaz. A különböző madárvédelmi eszközök és téli madáreleség pedig a kertészeti és barkácsüzletek mellett az MME boltjában is beszerezhető.

Elegendő már egy-két madárodú, egy itatónak használt virágalátét, télen pedig egy kis etető a kertbe, az óvoda- és iskolaudvarba, ablakba, és máris élvezhetjük tollas barátaink közelségét. Ha pedig már ott vannak, a pedagógusokat és a szülőket a nevelésben, a gyerekeket és felnőtteket a kikapcsolódásban, a gazdálkodókat és a kiskert tulajdonosokat a kártevők távol tartásában segítik a madarak.

Az elismerő tábla megszerzésének feltétele, hogy a program résztvevője a regisztrációt követően legalább egy mesterséges madárodú kihelyezésével, itató folyamatos működtetésével és téli madáretetéssel végzett egy évnyi madárbarát kertészkedést követően a regisztrációs csomagban kapott jelentőlap beküldésével tájékoztassa az MME központi irodáját az általa végzett madárvédelmi munkáról. Az információk értékelését és elfogadását követően postai úton megküldjük a ház falára, ajtóra, kerítésre kihelyezhető elismerő táblát, mely hirdeti, hogy itt egy madárbarát lakik és tevékenykedik.

A Madárbarát kert program alprogramjainak külön elismerő táblája van, a képen
a Madárbarát kerté és a Madárbarát panelé látható. Nagyításhoz katt
a képekre (Fotók: Orbán Zoltán).

A Madárbarát kert programnak 2015-ben már 6.000 regisztrált tagja van országszerte, köztük ezernél is több óvoda és iskola. Legyen Ön is "hivatásos" madárbarát kertész, üdvözöljük a Madárbarát kert programban!

Az MME támogatása

Kérjük, ne felejtse, hogy az MME tagság mellett többféle támogatással és a személyi jövedelemadó 1%-ának felajánlásával is segítheti egyesületünk munkáját. Köszönjük!

A letölthető 1% nyilatkozat a képre kattintva érhető el.