2022.08.19

Szinkron Éjszakai Lepkészet - Beszámoló

Sikeresen lezajlott az MME Lepkevédelmi Szakosztályának első országos akciója, az úgynevezett Szinkron Éjszakai Lepkészet.

Az időjárás kedvezően alakult, emiatt sehol sem kellett elnapolni a lámpázást. A telihold a lepkék tömeges érkezését ugyan nem annyira, de az éjszakai program hangulatát mindenképpen emelte. Több, mint 200 különböző éjszakai nagylepke-faj érkezett a lámpákra és csalétkekre, köztük olyan látványosságok is, mint a védett kék övesbagoly (Catocala fraxini), vagy az Európában ugyan nem őshonos, de tenyérnyi méretével és egyedi alakjával meglehetősen impozáns tölgyfa-pávaszem (Antheraea yamamai).

Országosan összesen 11 helyszínen több, mint 200 látogató vett részt a programon. Nagyobbik részüknek újdonság volt az éjszakai lepkék direkt csalogatásának e fajta élménye, sokszor igen találó és elgondolkodtató kérdéseikkel pedig minket – a helyszínek házigazdáit – is megerősítettek abban, hogy valóban milyen sokrétű a lepkék világa, és mennyi mindent nem tudunk még róluk. Azt azonban biztosra vehetjük, hogy a repülő rovar biomassza – köztük általánosan a lepkéké is – rohamosan csökken, bizonyos helyeken olyan mértékben, hogy a rájuk épülő tápláléklánc és a beporzásra váró különböző növények hosszú távú fennmaradása is veszélyeztetett.

Hiszünk abban, hogy hasonló programokon olyan élménnyel gazdagodhat a közönség – és ugyanúgy mi is –, amely kizárja annak lehetőségét, hogy ne tekintsük fontosnak és önmagukban is értékesnek ezeket a törékeny teremtményeket.

Fotó: Kepes József

Egyik kiskunsági helyszínünkön, a hosszan tartó szárazság miatt kialakult, szinte homoksivatagos útviszonyok miatt a programot sajnos törölnünk kellett, egy másik helyszínen pedig a szervezést követően frissen letelepített, nem várt útakadályok nehezítették, vagy tették teljesen lehetetlenné többek kijutását. A kellemetlenségekért elnézést kérünk, igyekszünk még körültekintőbbek lenni a továbbiakban. Első országos akciónk összességében azonban folytatásra érdemesnek bizonyult, szándékunk az esemény színvonalának növelése, a lepkész szakma szélesebb bevonásával, várhatóan még több helyszínen, további lepkefajok megfigyelésének esélyével.

Várjuk észrevételeidet, ötleteidet, akár vendégként, akár a Lepkevédelmi Szakosztály leendő tagjaként is! Lehet, hogy legközelebb már Te is házigazdája leszel egy helyszínnek!

Fotó: Kepes József