Karvalyvédelmi Munkacsoport

A karvaly civilizációt követő, és toleráló kistestű ragadozó madár fajunk, mely gyakori fészkelő Magyarországon. Állományának alakulása, elsősorban az élőhelyén bekövetkező változásokkal és a rendelkezésre álló táplálékállatainak mennyiségével együtt változik.

A lakott területeken egyre jobban növekvő szarka és dolmányos varjú állománya, nem csak az énekes madár fajok összetételére és állomány nagyságára van negatív hatással, hanem az ott zsákmányoló és költő karvalyokéra is. A karvaly állomány csökkenésében szerepet játszik az „elvakult” vadászati stílusa is. A zsákmányolása során gyakran csapódik épületeknek, és nagy felületű ablakoknak, illetve ütközik gépjárművekkel. További negatív hatást gyakorol állományára a sport- és hobbi galambászok által megvalósított üldözés, de a különböző madárbetegségek, mint például legújabban megjelent Nyugat-nílusi vírus is.

A hazai állomány védelme érdekében elsődleges feladat a költőállomány valós méretének ismerete. Mivel a karvaly gyakran a lakóházak közvetlen közelében fészkel az országos állományfelméréséhez a szakembereken kívül az önkéntes segítők részvételére is szükség van. A beérkezett adatok birtokában lehet súlyozni az állományt veszélyeztető tényezőket és kidolgozni azokra a megfelelő gyakorlati védelmi eljárásokat. Az országos léptékű állományfelmérés és a veszélyeztető tényezők feltárásáig is számos lehetőség kínálkozik a karvaly védelmére. Bárki számára megvalósítható pl. a nagy felületű ablakokra tett figyelemfelkeltő matricák, vagy fényvisszaverők kiragasztása is, amelyek csökkentik az ütközésekből eredő karvaly elhullásokat. De a madáretetők, itatók és különböző méretű madárodúk kihelyezésével nem csak az énekesmadarakat segítjük, hanem a genetikai állományukat szabályozó karvalyokat is. Ráadásul ebben az esetben a karvalyok megfigyelése, és adatgyűjtése akár a szoba ablakából is történhet, mindenki számára könnyen elérhetően.

E bájos kis ragadozó madárnak a megőrzése és védelme az énekes madarak védelmével közösen, a szakemberek és civilek együttes munkájával valósítható csak meg, felülírva és kiradírozva a régi tanok hasznos és káros besorolásait. Az ökoszisztémában a ragadozó madarak szabályozó szerepére szükség van, így védelmük nem csak egy kiválasztott önérdeket szolgál, hanem az egészséges és színes globális élővilágunkét is!

A karvaly Védelmi Munkacsoport várja az érdeklődőket.