Zöldterületek, zöldfelületek

Egy település biológiailag aktív és biológiailag inaktív felületekből áll. Biológiailag aktív felületek a zöldfelületek, vízfelületek, míg a biológiailag inaktív elemek a burkolt, beépített területek.

Zöldfelületnek a településen belül a növényzettel fedett, vagyis a természetes úton benőtt vagy növényekkel betelepített összes területet nevezzük, beleértve a magánházak udvarait és a közterületeket is. Zöldterületről ellenben csak közterületek esetében beszélünk. A zöldterületek fontos jellemzője, hogy közútról, köztérről közvetlenül megközelíthetők. A zöldterületek legfeljebb 3%-a építhető be, és csak a pihenést, testedzést, vendéglátást és a zöldterület fenntartását szolgáló épületek helyezhetők el rajtuk. Zöldterületek a közparkok, közkertek, fásított közterek és a játszóterek. A zöldterületek a települési zöldfelület fontos elemei.

A zöldfelületek lehetnek termesztési célúak, vagyis gazdasági célú ültetvények (erdők, gyümölcsösök, szőlők, legelők, nádasok, szántók, zöldségtermesztő területek), vagy kondicionáló célúak, amik ökológiai, rekreációs, esztétikai szolgáltatást nyújtanak. A közhasználatra szánt zöldterületek mellett ismerünk korlátozott közhasználatú zöldfelületeket is (múzeumkertek, kastélykertek, temetők, játszóterek). Az igényes, változatos, megfelelően kezelt zöldfelületek egyaránt kielégítik az ott élő emberek és a települési környezetben megtelepedő madarak igényeit, ezért kívánatos lenne, ha minden település nagy figyelmet fordítana a zöldfelületek nagyságára és állapotára. A fák és cserjék levelei megkötik a szálló port, a parkok, fasorok, növényzettel borított egyéb terek csökkentik a zajt. A növények párolgásukkal hőt vonnak el a környezetükből, 4-5 ⁰C-kal is hűvösebb lehet a levegő a növényzettel fedett felszínen. Ezenfelül a zöld környezet stresszoldó, rekreációs jelentőséggel is bír .

A zöldfelületek tervezett, elképzelt funkciója megszabja, hogy milyen növényeket lehet és kell odatelepíteni, illetve milyen kezelést igényelnek a továbbiakban. Mivel elsősorban az adott településen élők igényeit igyekeznek kiszolgálni ezekkel a területekkel, ezért számos szempontot érdemes figyelembe venni

• Lehetőleg ne ültessünk mérgező növényeket.
  • Utcai fasorok esetében fontos, hogy a gyalogosok, parkoló autók elférjenek a növényzet alatt.
  • Kerülni kell az allergizáló fajokat.
  • A zöldfelület telepítése feleljen meg a tervezett funkciónak.
  • Az önkormányzatok kiemelten figyeljenek a karbantarthatóságra is, mivel egy látványos, de sok törődést igénylő fejlesztés igen költséges és erőforrás-igényes feladat.

Vannak olyan zöldfelületek is, amelyek önkormányzati tulajdonban vannak, és nem rekreációs célt szolgálnak – ilyen terület lehet erdő, gyep, sziklagyep is. Ezeken a területeken érdemes megfontolni a természetközeli állapotok megőrzését.

Ma már talán egyre inkább elfogadott, hogy a különböző funkciójú zöldfelületeken a körülöttünk élő vadnövények és vadállatok élőhelyi igényeit is figyelembe kell venni. Lehetőség szerint ezeket a szempontokat kell érvényesíteni:

• A terület legyen mozaikos szerkezetű: facsoportok, öreg fák, bokrok és bokorcsoportok, nyírt gyepek és vadvirágos gyepek.
  • Legyen benne olyan vízfelület, csobogó stb., ahol a rovarok és a madarak, emlősök inni, fürödni tudnak.
  • Legyen a területen örökzöld vagy örökzöldek csoportja.
  • Olyan növényfajokat válasszunk, amelyek termését elfogyasztják a madarak.
  • Lehetőleg a területen honos növényfajokat helyezzük előtérbe. Kerüljük a fajták alkalmazását, inkább telepítsünk a tájra jellemző alapfajokat.
  • Fontos, hogy kapjanak helyet virágos, lágy szárú növények.
  • Amennyiben a terület lehetővé teszi, 1-2 helyet lehet kezelve elvadulva hagyni.
  • Egyes helyeken egy nagyobb méretű, földön fekvő fa fontos látványelem, ugyanakkor az élővilágnak is otthont ad.
  • Érdemes kísérletezni a vadvirágos gyepek kialakításával. Ez nem a terület magára hagyását jelenti.
  • A hullott lomb minél nagyobb hányadát érdemes helyben, a bokrok között, a szélhordástól is védetten felhalmozva hagyni, búvó- és telelőhelyet biztosítva a park, a kert kétéltűinek, hüllőinek és a sünöknek