A gólyatöcs nyerte a "2019 év madara" szavazást

Lezárult a Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesület (MME) internetes szavazása 2019 év madaráról. A legtöbb szavazat a gólyatöcsre érkezett, ezért a civil szervezet ennek a madárnak, illetve élőhelyvédelmi lehetőségeinek bemutatásával foglalkozik kiemelten a jövő évben.

A 2019. év madara szavazás eredménye – 2018. július 23., 12:01 (Forrás: mme.hu)

A július 3-ától július 23-áig tartó szavazás alatt a választási lehetőségként felajánlott három madárfajra: a gólyatöcsre, a gulipánra és a nagy pólingra összesen 8993 voks érkezett

1. gólyatöcs – 3617 (40%)
  2. nagy póling – 2882 (32%)
  3. gulipán – 2494 (28%)

Az MME 1979-ben indított "Év madara" programjának célja természetvédelmi problémákkal érintett fajok vagy madárcsoportok társadalmi szintű bemutatása.

Gólyatöcs (Fotó: Orbán Zoltán)
A 2019 év madara címet elnyerő gólyatöcs
(Fotó: Orbán Zoltán)

A faj kopár, sekély vízborítású helyeken, laza telepeket alkotva, és egyesével is költ. Magyarországon rendszeres fészkelő, a költőpárok száma az adott év csapadékviszonyaitól függően 200-1000 pár között alakul. Főleg vízi rovarokat és más gerincteleneket szedeget össze a víz színéről és a partról. Védelmének alapját a még meglévő természetes szikes tavak megőrzése és az egykori fészkelőhelyek rehabilitációja jelenti. Vonuló. Tavasszal március-áprilisban érkezik meg a trópusi Afrikából, a költési időszak végén korán útra kel, többségük augusztusban el is hagyja hazánkat. Fokozottan védett, természetvédelmi értéke 250 000 Ft.

Az év hátra lévő időszakában az MME szakmai stábja elkészíti a fajbemutató anyagokat, illetve kidolgozza azokat a közösségi programokat, melyek segítségével a faj előfordulása által érintett helyi csoportjaink a tavaszi hazatéréskor, a költési időszakban, majd az őszi vonuláskor is be tudják mutatni a fajt.

Mindenkinek köszönjük a szavazást!