Alsó-Tápió és patakvölgyek

Védettség, státusz

Terület státusza a Natura 2000 hálózaton belül
Különleges Természetmegőrzési Terület

Általános leírás, jellemzés

Az Alsó-Tápió szabályozott, ugyanakkor egyes szakaszai egészen természetközeli állapotban maradtak, csakúgy, mint a Gombai-patakot és Úri-patakot kísérő gyepek. A területet jó ökológiai állapotú láprétek uralják, amelyek tavasszal általában víz alá kerülnek. Ezekhez fajgazdag löszgyepek, majd cserjésedő legelők csatlakoznak a magasabb térszíneken. A domboldalakon három helyszínen is felfedezhetőek a bronzkori földvárak maradványai. Tápiószecső közelében nagy kiterjedésű homoki legelő terül el. A vízfolyásokat égeresek, fűz-kőris ligeterdők kísérik, de megfigyelhetünk nagyobb nádas és bokros foltokat is. A völgyoldalakon akácültetvényeket telepítettek. A két egységből álló Úri-halastavat mesterségesen alakították ki. ma jelentős megállóhelye a vonuló madaraknak. A  Fehér-tó szikes medre a Monor-Irsai dombság peremén található. Szántóföldek csak az Alsó-Tápió mentén találhatók. Nedves rétek kísérik a területet keresztező patakokat, míg völgy oldalain a löszvegetáció a jellemző. A terület, átmeneti jellege miatt igen gazdag flórával büszkélkedhet.

• Közösségi jelentőségű élőhelytípusok: 6410 Kékperjés láprét meszes, tőzeges vagy agyagbamodósásos talajokon, 6510 Sík és dombvidéki kaszálórétek
  • Kiemelt közösségi jelentőségű élőhelytípusok: 6250 Síksági Pannon löszgyepek, 6260 Pannon homoki gyepek
  • Közösségi jelentőségű állatfajok: vérfű hangyaboglárka (Maculinea teleius), vöröshasú unka (Bombina bombina), réti csík (Misgurnus fossilis)
  • Közösségi jelentőségű növényfajok: homoki kikerics (Colchicum arenarium)

• Kedvező természetvédelmi helyzet megőrzése: A területen található jó állapotú síksági pannon löszgyep, pannon homoki gyep, kékperjés láprétek meszes, tőzeges és agyagbemosódásos talajokon, sík és dombvidéki kaszálórétek kiterjedésének, szerkezetének, fajkészletének megőrzése. A területen található, homoki kikerics, vérfű hangyaboglárka, vöröshasú unka és réti csík állományok fennmaradásának biztosítása. A jelölő erdei élőhelyek állományaiban a tájidegen fafajok elegyaránya nem növekedhet. A többlet vízhatástól függő jelölő élőhelyek számára a megfelelő vízellátottság és vízháztartás biztosítása, vízjárást negatívan befolyásoló vízrendezési beavatkozások nem végezhetőek.
  • Kedvező természetvédelmi helyzet elérése érdekében szükséges fejlesztés: Invazív fajok, különösen a selyemkóró, aranyvessző fajok, zöld juhar, fehér akác, bálványfa által veszélyeztetett jelölő gyeptársulások megóvása a degradációtól, az invazív fajok terjedésének megállítása, állományaik csökkentése. Az aktuális természeti állapothoz igazodó legeltetési/kaszálási rendszer kialakítása a jelölő gyeptípusok területén a túlhasználat/alulhasználat elkerülése érdekében. A jelölő erdei élőhelyek állományaiban előtérbe szükséges helyezni a folyamatos erdőborítást biztosító, vagy ahhoz funkciójában jobban közelítő használatok alkalmazását, valamint közelíteni szükséges a lombkorona-, cserje-, lágyszárú szint faji, életkori összetételét a természetes állapotokhoz. A Gombai-patak völgyében megtalálható domboldali löszgyepeken teljeskörű cserjeirtás, majd a területek legeltetéssel való fenntartása. A Gombai- és Úri-patak mentén elterülő vizes élőhelyek (Hosszú-rét, Dolláros- rét, Felső-rét) rekonstrukciója, a patakok vizének visszaduzzasztása és kivezetése révén. A Tápiósági Nagy- réten a Tápió árterére vízkivezetés a mélyvonulatok igénybevételével, a patak vizének duzzasztásával. A vízelvezető árkok rendszerének felülvizsgálata, az élőhelyek vízviszonyaira negatív hatással levő árkok felszámolása. A völgytalpi réteket határoló domboldali szántókról lesodródó hordalék degradációs hatása elleni védekezés, elsősorban cserjesorok ültetésével.

Területkezeléssel kapcsolatos dokumentumok