Új madárfaj - feketetorkú szürkebegy került elő Magyarországon

Valószínűleg a visszatérő fagyos, havas időnek köszönhetően került szem elé egy újabb ázsiai madárfaj, a feketetorkú szürkebegy hazánkban.

A történelmi felvétel az első magyarországi feketetorkú szürkebegyről (Fotó: Pabar Zoltán)

2018. március 19-én, Kisújszálláson, Pabar Zoltán madármegfigyelő az etetőjén figyelt fel egy szokatlan tollazatú kis madárkára. Az alapos madárhatározást követően kiderült, hogy az állat egy eddig nem látott faj Magyarországon. A feketetorkú szürkebeggyel hazánk madárfaunája immáron 417 madárfajt tartalmaz.

A szürkebegyek veréb méretű, elsősorban a talajon és a sűrű aljnövényzetben, a bokrok ágai közt mozgó, rejtőzködő életmódot folytató madarak. Hazánkban a csoport egyetlen tagja, az erdei szürkebegy fészkel, gyakori őszi és tavaszi átvonuló, illetve kisszámú áttelelő. A magashegységek sziklakibúvásos élőhelyein költő havasi szürkebegy néhány példánya évről évre Magyarországra érkezik telelni a sziklás hegyvidéki területekre, a kőbányákba, a várakhoz (Budapesten például az Apáthy-sziklára).

Két ázsiai szürkebegy-faj viszont nagyon ritka látogatóként szokott csak megkerülni Európában. 2016/2017 őszén és telén szibériai szürkebegy invázió volt kontinensünkön, ennek köszönhetően Magyarországon, a Szentendrei szigeten is előkerült egy példány.

Rokona, a most távcső elé került feketetorkú szürkebegy Európa és Ázsia határán, az Urál-hegységben, illetve Kirgizisztán, Kazahsztán és Kína határvidékén, a Tien-san-hegységben költ (elterjedési tékép >>). Az északi, vonuló állományok Észak-Kazahsztántól, Afganisztánon át Nepálig telelnek, a faj Európában kifejezetten ritka vendég.

A hír hallatára a hazai madarász társadalom szokás szerint útra kelt, és e cikk írásakor, kedden is sikerült megfigyelni a madarat.

Nekik köszönhetően videón is láthatjuk a feketetorkú szürkebegyet
(Felvétel: MME Csongrád Megyei Helyi Csoport)

Legújabb madárfajunk várhatóan a hó elolvadását követően, valószínűleg már a következő napokban eltűnik szem elől és megkezdi útját távoli fészkelőhelye felé.

A fagyos, havas időben érdemes tovább folytatni az etetést, ahol almával, apró magvakkal, egyebekkel a feketetorkú szürkebegyhez hasonló rovarevő énekeseket is tudjuk segíteni.

Gratulálunk a megfigyeléshez Pabar Zoltánnak, és külön köszönet az adatok gyors és pontos megosztásáért!

MME 1% felajánlási felhívás