Más állatcsoportok védelme

A madárbarát kertben nem csak a madarak lelnek otthonra, vízre, élelemre. A természetbarát kertészkedés célja, hogy minél teljesebb, természetközeli életközösség alakuljon ki ezeken a zöld szigeteken. A rovarok például, bár sokak számára nem a legkedvesebb képviselői az élővilágnak, az ökológiai hálózatok elengedhetetlenül fontos tagjai. Túlszaporodásukra a természet a rovarevők egyedszámának növekedésével reagál. Próbáljuk ezeket a folyamatokat érvényre juttatni kertünkben is! Ha jól sikerül, akár ablakunkból, reggelink mellől figyelhetjük meg a természet működését. Álljunk nyitottan az őshonos élőlények megjelenéséhez! Azonban készüljünk fel arra is, hogy ha belevágunk a madárbarát kertészkedésbe, esetenként azt is megfigyelhetjük, ahogy az erdei sikló, vagy a karvaly kisebb madárfajok gyengébb egyedeivel táplálkozik.

Téma
Emlősök

Az emlősök képviselői közül is sokan megjelenhetnek a madárbarát kertben: denevérek, rágcsálók és a főként rovarokkal, csigákkal, gilisztákkal táplálkozó sün. Az alábbiakban a velük kapcsolatos természetvédelmi eszközöket tekintheted át.

Ízeltlábúak

Egy természetvédelmi szempontból jól kialakított és működtetett kertben az ízeltlábúak megtelepedése speciális természetvédelmi eszközök nélkül is garantált. Erről a virágzó növények, a korhadó faanyag megléte és a kemikáliák használatának elkerülése önmagában gondoskodnak. Az ízeltlábúak kiemelkedő szerepet játszanak a növények beporzásában, valamint táplálékot jelentenek a rovarevők számára.

Kétéltűek és hüllők

A kétéltűek és hüllők sokakból idegenkedést váltanak ki, pedig hazai képviselőik tulajdonképpen veszélytelenek, és sokuk nagyon hasznos segítséget jelent a kertészkedésben: ideális esetben jó étvággyal tartják kordában a növényeinket fogyasztó ízeltlábúakat és csigákat.