2015-ben az „év emlőse” az ürge

A VADONLESŐ Program a támogató szakmai szervezetekkel egyeztetve, 2015-ben másod ízben hirdeti meg az „év emlőse” rendezvénysorozatot, mely minden évben más és más őshonos emlősállatunkra irányítja a figyelmet elősegítve azok jobb megismerését és hatékonyabb védelmét. Az „év emlőse” program második faja az ürge (Spermophilus citellus) lett.

Ürge (Fotó: MME archívum)

Miért esett a választásunk éppen Petőfi Sándor „fürge ürgé”-jére? Az ürge a 2009-ben indult VADONLESŐ internetes természetvédelmi program (www.vadonleso.hu) megfigyelésre kiválasztott fajai közül az egyetlen, mely fokozottan védett. Amire méltán büszkék lehetünk: Magyarország „ürgenagyhatalom”! Az ürge Európa keleti, délkeleti rövidfüvű pusztáin elterjedt kisemlős, tőlünk nyugatabbra, valamint északabbra már csak töredék-, vagy mesterségesen visszatelepített állományai találhatóak. Európai szinten ránk hárul az a természetvédelmi feladat, hogy az ürgepopulációk fennmaradását hosszú távon is biztosítsuk. Az ürge fennmaradt élőhelyein igényli a rendszeres legeltetést vagy kaszálást, mivel ha a területük becserjésedik, beerdősödik, vagy egyszerűen túl magasra nő a fű, akkor az állatok előbb-utóbb eltűnnek onnan. Ennek oka a rá vadászó ritka, értékes nagytestű ragadozómadaraink (elsősorban a kerecsensólyom és a parlagi sas) vadásztechnikája, mely elől csak akkor menekülhet, ha már messziről észreveszi az ürge a ragadozó közeledtét. Ehhez pedig igazán jó kilátás, rövid fű kell!

Az év emlőse rendezvénysorozatunk keretében nem csupán a figyelmet szeretnénk erre a különösen értékes emlősre iránytani, hanem a gyakorlati védelmüket szorgalmazó, az elterjedésüket részletesebben felderítő programokat is indítunk országszerte. A legelők, kaszálók és füves repülőterek (mely utóbbiak gyakran jelentős ürgeállományt rejtenek) ürgebarát kezelésének elterjesztésével biztonságosabb fennmaradásukat célozzuk meg.
Terveink között szerepel, hogy kortárs költőink felkérésével a magyar irodalom új „ürge versekkel” gazdagodjon, lesz gyerekek számára rajz-, valamint „Ürgefütty” címen meghirdetett glosszaíró verseny is. A tavalyihoz hasonlóan az éves programsorozatot novemberben újra egy gálaműsorral zárjuk, amelyen Gryllus Vilmos mellet számos neves előadóművész, zenész fellépése is várható.

Az „év emlőse az ürge” rendezvénysorozat kezdeményezője a VADONLESŐ Program, támogatói pedig a Földművelésügyi Minisztérium mellett a nemzetipark-igazgatóságok, a Magyar Természettudományi Múzeum, a Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesület Emlősvédelmi Szakosztálya, valamint a Fővárosi Állat- és Növénykert.

Az ürge fokozottan védett, természetvédelmi értéke 250 000 Ft.

A programmal kapcsolatos további információk a www.vadonleso.hu honlapon és a VADONLESŐ facebook oldalon (https://www.facebook.com/vadonleso) és facebook csoportban (https://www.facebook.com/groups/vadonleso/) érhetők el.