Európai Madármegfigyelő Napok - minden év októberének első hétvégéjén

A madarászat különös varázsát az adja, hogy egyszerre élvezhetjük a táj, a friss levegő, a természeti környezet és a madarak élményét a gyerekek és felnőttek nyújtotta közösség élménnyel. Miközben madarakat figyelünk meg, kirándulunk is, miközben lehetőség van elmélyült beszélgetésre, játékra és játékos tanulásra is. Olyan ismereteket sajátíthatunk el egymástól és az állatoktól, amit az egyetemek padjaiban ülve sem lehet megszerezni - egyszerűen azért, mert ezeket sehol nem tanítják.

Madarászni jó!

Az Európai Madármegfigyelő Napok (EMN) programot a madártani szervezetek világszövetsége, a BirdLife International indította útjára 1993-ban. Az október első hétvégéjére meghirdetett rendezvény szakmai és közösségi célokat is támogat: a megfigyelések európai szintű információ gyűjtést tesznek lehetővé az őszi madárvonulásról, másfelől az ingyenes országos rendezvénnyel sokakat szólíthatunk meg és csábíthatunk ki a szabadba, hogy a madármegfigyelés élményének még többen részesei lehessenek! A program magyarországi koordinátora a Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesület (MME), mint a BirdLife International hazai képviselője.

Az Európai Madármegfigyelő Napok eseményhez 2023-ban több mint 50 helyszínen lehet csatlakozni 17 vármegyében. Töltse velünk a hétvégét!

Verseny és játék

Az akció egyben verseny is az európai államok között.  A játékban a helyszínek, a résztvevők, és a látott madarak száma alapján értékelik a résztvevő országokat, a legmagasabb számokat elérők nyernek! Magyarország az utóbbi években mindig az első három helyezett között szerepelt.

Mit kell feljegyezni?

• megfigyelés helyszíne (település + MEGYE!);
  • résztvevők száma;
  • megfigyelt madarak összlétszáma;
  • a három leggyakoribb madár neve és száma (ha nem ismeri a fajokat, csak a számuk);
  • ritka vagy érdekes madarak felbukkanása.

Az EMN során begyűjtött megfigyelési adatokat 2017 óta egy online felületen várjuk, mely az alábbi linken érhető el >>IDE<< kattintva. Kérjük,  ezt használja mindenki! Ennek használata egyszerű, csak a szokásos adatokat kell kitölteni, végül a "Küldés" gombra kattintani. A felület okostelefonon is tökéletesen működik, akár terepen is kitölthető, körülbelül egy percet vesz igénybe.  Az e-mailben, vagy a régi táblázatos formában vagy telefonon küldött adatokat nem tudjuk fogadni!

A beküldött részvételi és megfigyelési adatokat kollégáink vasárnap 16-17 h között összesítik, majd 17 h-kor továbbítják a nemzetközi koordinációs központba, aminek évről-évre más ország ad otthont.

Akkor is részt vehet a madármegfigyelésben, ha nem kíván szervezett túrához csatlakozni. Számlálja meg kertje madarait, sétáljon a közeli parkban és erdőben barátaival, családtagjaival, és juttassa el hozzánk észlelési eredményeit, így egyéni részvételével is hozzájárulhat Magyarország sikeres részvételéhez!

A madármegfigyelés szép tájakkal, izgalmas állatokkal és közösségi élménnyel ajándékozza meg az Európai Madármegfigyelő Napok résztvevőit (Fotó: Orbán Zoltán).

Nem kell érteni a madarakhoz!

Az MME szem előtt tartja rendezvényein, táboraiban és közösségi programjain, hogy a részvételnek ne legyen feltétele a madártan ismerete. Felkészült terepi vezetőink, környezetpedagógusaink, madárgyűrűzőink minden érdeklődőt szeretettel várnak, és gondoskodunk a szükséges madarász felszerelésről is!

Amennyiben Ön egyéni megfigyelést végez, de nem tudja meghatározni a madárfajokat, elég összeszámolni a látott madarakat, megnevezni a helyszínt és a résztvevők számát, majd ezt a 3 adatot elküldeni számunkra!

Hol tájékozódhatom?

Az MME helyi csoportjai, önkéntesei és aktivistái által az ország minden régiójába meghirdetett helyszínek, programok, és a további információért kereshető szervezők listáját az egyesület központi irodája állítja össze, és teszi közzé a honlap program oldalán szeptember közepétől. További központi információ e-mailben is kérhető itt. Akinek nincs Internet hozzáférése, telefonon érdeklődhet az egyesület központi telefonszámán (06-1/275-6247).

Mi történik a szervezett programokon?

Az EMN program helyszínein elsősorban távcsöves madármegfigyelés, sok helyen madárbefogás és gyűrűzés is zajlik. A madár les egy könnyebb séta, hogy kisgyerekes családok és idősek is részt tudjanak venni. Terepi vezetőink a kézi távcső mellett erős nagyítású állványos teleszkópot is visznek magukkal a madármegfigyelésekhez, de akinek van saját távcsöve, annak érdemes elhoznia. Aki nem tud vagy nem szeretne túrázni, választhatja a madárgyűrűzést is kínáló helyszínek valamelyikét. Óránként ellenőrizzük a közelben álló hálókat, a befogott madarakat a gyűrűző asztalhoz visszük, ahol mindenki megcsodálhatja a hétköznapokban nem látható énekesmadarakat. A túra résztvevői sem maradnak le a madárgyűrűzésről, mert a séták többnyire a gyűrűzési helyszínről indulnak és oda térnek vissza. A rendezvény 4-5 órás időtartama alatt mindkét élménynek részesei lehetnek az érdeklődők.

Számos Európai Madármegfigyelő Napok program helyszínen bemutató
madárgyűrűzéssel is várjuk az érdeklődőket. Hálóellenőrzés Farmoson
(Fotó: Patkós Gábor).

Elengedés előtti óvatos madársimogatás és fotózás. A vörösbegy az Európai
Madármegfigyelő Napok bemutató gyűrűzéseinek egyik gyakori
befogott  madara (Fotó: Bajor Zoltán).

Miként vehetek részt?

A programokra nem szükséges előzetesen jelentkezni, elég a választott helyszínre jönni a megadott időpontban. További információ a szervezőknél kérhető. Nagyobb létszámú óvodai csoportok, iskolai osztályok vagy egész iskolák részvétele esetén azonban javasoljuk az előzetes egyeztetést!

Mit vigyek magammal?

Távcsövet, teleszkópot, madárhatározót biztosítunk, tehát az érdeklődőknek csak az időjárásnak és egyéni szükségleteinek megfelelő ruházatot, ivóvizet, élelmet érdemes hoznia.