Év madara

A Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesület (MME) minden évben megválasztja az év madarát.
2013 év madara a gyurgyalag. A gyurgyalag hazánk madárfaunájának egyik legszínpompásabb madara. A faj nem csak trópusi színeivel kapcsolódik a melegebb éghajlathoz, hanem hosszú távú vonulóként a telet Afrikában tölti, költeni csak a legmelegebb hónapokra jön hozzánk. Májusban érkezik és szeptember végére már el is hagyja a Kárpát-medencét. Bővebben>>

Gyurgyalag (Fotó: Loki Csaba).

2012 év madara -az egerészölyv

egerészölyv
Egerészölyv (Fotó:Majercsák Bertalan).

Hogy miért lett az év madara és hogyan segíthet az egerészölyvnek, arról itt olvashat>>

Széncinege, a 2011-es év madara

Kedvelt énekesmadarunk, kora tavaszi, kedves énekét -nyitni-kék- szinte mindenki ismeri.

széncinege
Széncinege -a 2011-es év madara

Egész évben találkozhatunk vele, állandó madarunk. Tél végén, kora tavasszal a költéshez területet választ és hangos énekével jelzi a terület birtoklását, a fajtársakkal szemben meg is védelmezi a kiválasztott területet. Márciusban már a párok is kialakulnak. A hímet és tojót könnyen meg lehet különböztetni, mert a hím hasán végigfutó fekete csík a lábak között kiszélesedik, míg a tojónál nem.
Fészkét a természetben fák kikorhadt üregébe vagy harkályfélék elhagyott odújába építi. Szívesen elfoglalja a madárbarátok által kihelyezett „B” odút is. részletek>>
Ám más lehetőség hiányában akár levelesládába is befészkel.

Fészkét vékony gyökerekből, mohából, fűszálakból építi. A fészek csészéjét szőrszálakkal béleli. Április első felében rakja le 6-13 tojását, amelyek fehér alapon rozsdás foltokkal díszítettek.

Széncinege tojások (Fotók: Bajor Zoltán).

A kotlást csak az összes tojás lerakása után kezdi meg és 13-15 napig tart. A tojásból kikelő fiókáknak rengeteg rovart (főleg hernyókat) visznek táplálékul, amivel sok hasznot hajtanak a kert tulajdonosának. A kikelés után a fiókák gyorsan növekednek és a kotlás megkezdése után 14-16 múlva már ki is repülnek. Ezek után még egy ideig a szülőkkel együtt járnak táplálkozni, ezekben a napokban még etetik is őket. A szülő madarak egy része a nyár első felében még egy alkalommal költ.
Mint a legtöbb madár, a széncinege is szívesen fürdik az év minden időszakában, így itató-fürdőző tálat is érdemes kitenni számára.

Fürdőző széncinege videó

Télen csapatokban kóborol, sokszor más madarakkal együtt (kék cinege, barátcinege, fakusz, kis fakopáncs, őszapó).
Tavasztól őszig szinte kizárólag rovarokkal táplálkozik, ám az őszi-téli időszakban a felkutatott rovarok mellett magokat is fogyaszt. Az etetőről egyszerre csak 1 szem napraforgót visz el, amelyet fára, sűrű bokorba szeret elvinni majd feltörve elfogyasztja a belsejét. Rendkívül ügyesen tornázik keresgélés közben az ágak végén, ám a fatörzseken kapaszkodva is sokszor megfigyelhető.
Szívesen jár az etetőkre, ahol a napraforgó, cinegegolyó és a dió a kedvence. részletek>>

Télen az avarban (lehullott levelek) is szeret keresgélni rovarok után - a fekete rigóhoz, vörösbegyhez hasonlóan-, ezért ősszel érdemes meghagyni néhány bokor alatt a lehullott leveleket a kertben.

Védett, természetvédelmi értéke 10.000 Ft