2024.03.24
Kisalföldi Helyi Csoport

Fehérhátú fakopáncs felmérés a Magas-Bakonyban

Fehérhátú fakopáncs (Fotó: Pitó Andor)

Helyi Csoportunk fehérhátú fakopáncs (Dendrocopos leucotos) felmérést végzett a Veszprém Megyei Helyi Csoporttal és az MME Ifjúsági Tagozatának tagjaival közösen március 15-én, melynek keretében felmértük a Magas-bakonyi Tájvédelmi Körzet harkályfajainak állományát. Nem először szerveztünk már a Bakonyban harkályfelmérést, 2022-ben kiterjedt állományfelmérést, 2021-ben és 2023-ban kisebb kiterjedésű monitoring tevékenységet végeztünk a hegységben.

Önkénteseink a harkályokon túl minden madárfaj megfigyelési adatát feljegyezték, de a védett növények és kétéltűek észlelései is rögzítésre kerültek. A felmérésen összesen 7 csapat vett részt, melyek mindegyike 2-3 fős volt és 15-18 km-t megtéve mérték fel az erdőket. Fehérhátú fakopáncsot szinte az összes csapat látott, melyet a harkályok jelenlétén túl az időjárásnak is köszönhettünk, hiszen napos, szélcsendes időben volt részünk. A faj 22 példányát 17 revírben észleltük, köztük több új territóriumot is sikerült felfedeznünk.. Ezen a napon 59 madárfajjal találkoztunk, melyek közül 8 a harkályok családjába tartozott.

Bakonyi harkályfelmérés eredményei (Készítette: Pitó Andor)

Természetesen nem csak a fehérhátú fakopáncs, mint fokozottan védett madárfajunk és a jó állapotú, természetszerű erdők lakója volt érdekes, hanem további nagyszerű fajokat is sikerült megfigyelnünk. Csupán néhány fajt említsünk: rétisast, tüzesfejű királykát vagy fekete harkályt, amelyből szintén sokat láthattunk. Felmérésünk során főképpen a 400 m3/hektáros erdőket helyeztük előtérbe, melyek legalább elegyfaként bükköt is tartalmaztak.

Bakonyi harkályfelmérés madárfajlistája (Készítette: Pitó Andor)
Dunai tarajosgőte (Fotó: Kaposvári Marcell)
Alpesi gőte (Fotó: Bozsaky Bonifác)

A felmérés a Harkályvédelmi Szakosztály koordinálásával és szakmai iránymutatásával történt. A megfelelő állapotú élőhelyek felderítésében a korábbi évek tapasztalatain túl (negyedik éve mérjük fel a területet) a Balaton-felvidéki Nemzeti Park Igazgatósága nyújtott óriási segítséget, melyet ezúton is köszönünk nekik! A felmérés során gyűjtött adatokat az Igazgatóságnak továbbítottuk, hogy a védett növény és állatfajok védelmét biztosíthassák.

Fekete harkály revírek a Magas-Bakonyban (Készítette: Pitó Andor)