„Katicabogár” Hollandiában

Egy hazánkból elkóborolt parlagi sas okozott szenzációt Hollandiában. A fajnak ez a második megfigyelése ott, így nem csoda hogy több száz madarász volt rá eddig kíváncsi: valóságos tömegek gyűltek össze, hogy „távcső-végre” kapják ezt az impozáns madarat.

A sasról készült hollandiai fotókon csak a gyűrűjének két utolsó karaktere látszik, de a tollazati bélyegek alapján sikerült megbizonyosodni arról, hogy egy 2014-ben az Alföldön kelt fiókával azonos. A madár a „Katicabogár/Ladybird” nevet a gyűrűzéskori portré alapján (fenti kép) kapta, bár később a genetikai vizsgálatokból kiderült, hogy hím madárról van szó.

Gyűrű "Katicabogár" lábán (Fotó: Horváth Márton)

"Katicabogár" rajongótábora

Az azonosítást segítő fotó (Fotó: Michel Veldt)

A nyomkövetővel ellátott madarak alapján mára már milliós nagyságrendű adatunk van a parlagi sasok vándorlásáról, de közülük egyik sem járt eddig ilyen messze Nyugat-Európában. Az egyedek egy nagyon kis része ugyanakkor úgy tűnik kiemelkedő felfedező hajlammal bír: nevezetes világjáró sasaink pl. Gabi (aki megjárta Észak-Afrikát és Olaszországot) és Viktorija (aki Macedóniából Magyarországon keresztül Kazahsztánba repült).

Külön érdekessége még az esetnek, hogy mintegy 10 hónappal korábban Olaszországban – ahol szintén igen ritkának számít a faj megjelenése- is feltűnést keltett egy parlagi sas. Sajnos, akkor nem sikerült leolvasni a gyűrűszámot, de a madárról készült felvételek alapján feltételezhető, hogy esetleg ugyancsak Katicabogár járt arra. Hogy ő volt vagy sem – mindenki eldöntheti maga az összehasonlító képek alapján.

Az Olaszországban illetve a Hollandiában látott madár
összehasonlítása (Fotó: Agami Photo Agency)

Köszönjük Hans Pohlmann, Dick Forsman és a holland madarászok segítségét a madár azonosításában!