Madárhatározó mobiltelefonos alkalmazás

Az MME és a Farkaskölykök Ifjúsági Egyesület Android és iOS rendszereken futó mobiltelefonos alkalmazása 2016. áprilisában indult el. Pillanatnyilag hazánk 157 leggyakoribb madárfajának határozásában segít, de 2017 januárra várhatóan már az összes, tehát több mint 400 faj elérhetővé válik ebben a formában is.

Frissítve: 2016. június 5.

A Madárhatározó ikonja

Bosszankodott már azon, hogy látott egy ismeretlen madarat, de nem volt önnél madárhatározó? Ha van okostelefonja, akkor ez a probléma jelentős részben megoldódhat új, Android és iOS rendszereken futó telefonos alkalmazásunkkal!

Az MME és a Farkaskölykök Ifjúsági Egyesület közös munkájaként létrejött határozó azoknak készült, akik kezdő madarászként egy állandóan kéznél lévő határozó segítségével még egyszerűbben szeretnék megtudni, milyen madarat láttak a kertben, a parkban, az etetőn, az itatón. Magyarország első mobiltelefonos madárhatározó alkalmazása az alábbi funkciókkal rendelkezik:

• Madárhatározás
  • Madárlexikon
  • Megfigyelés rögzítése
  • Játék
  • Adatfeltöltés a Madáratlasz Programba (MAP)
  • Pillanatnyilag: 157 madárfaj, 269 illusztráció és 203 hang

Az alkalmazásban használt illusztrációk Kókay Szabolcs munkái, a madárhangok egy része pedig Zsoldos Árpád hangfelvételei.

Köszönjük a Farkaskölykök Ifjúsági Egyesületnek a közreműködést!

Az OzoneNetwork "Egyenlítő" című műsorának 2016. áprilisi adásában a mobiltelefonos
madárhatározó alkalmazásról is szó volt – ez a riportrész 25:50-nél kezdődik, katt
a képre (Forrás: videa.hu)
.

Az applikáció feltöltése a telefonra

Az alkalmazás Android és iOS rendszereken fut, de kizárólag mobiltelefonokra lett fejlesztve, tableteken vagy egyáltalán nem, vagy rosszabb minőségben működik.

Az ingyenes alkalmazás letöltéséhez nem kell mást tennie, mint a Google Play áruházban (Androidos telefonok esetén) vagy az App Store-ban (iPhone telefonok esetén) a keresőmezőbe beírni azt, hogy „Madárhatározó”, majd a telepítésre kattintani. Az áruházakban az alábbi kis ikon fog megjelenni:

Ezt az ikont keressük a Google Play vagy az
App Store áruházakban

Ha megtaláltuk az ikont, a telepítés gombra kell kattintani. Telepítés után csak keressük meg telefonunkon az ikont és kezdődhet is a határozás!

Ha telefonon olvassa, kattintson a linkekre, ami elviszi az apphoz:

Android telefonhoz ide >>
iPhone-hoz ide >>

A határozást menete

1. A kezdő képernyőn válasszuk a „Madárhatározó” felületet, erre kattintva a következő képernyőn az „Ez mi lehet?”, „Madárlexikon” és „Játék” lehetőségekkel találkozhatunk.

Az első lépések

2. Ha határozni szeretnénk, válasszuk az „Ez mi lehet?” gombot, és már kezdődhet a határozás.

3. A következő képernyőn, egymás alatt három felületen ki tudjuk választani a meghatározni kívánt madár alakját, a legjellemzőbb színét és az élőhelyet, amin látjuk/láttuk a madarat. Ehhez menjünk a megfelelő kategóriára és ujjunkat jobbra-balra húzva a kijelzőn kiválaszthatjuk a kívánt beállítást. Nem feltétlenül szükséges mind a három kategóriát leszűkítenünk, hiszen ha már az egyikben kiválasztottunk egy szűrési feltételt, az alkalmazás legalul, a narancssárga mezőben kiadja a lehetséges találatokat. Ezeket vagy megtekintjük, vagy ha túl sok találat van, tovább szűkíthetjük a találati listát.

A szűkítési folyamat

Sokak kérését figyelembe véve a "Mi lehet ez" menüpont is bővült, a frissítés után a madár színének megadásánál több színt is kiválaszthatunk egyszerre.

A színre koppintva választhatjuk ki a
kívánt színeket,
a számlálóban
megjelenik, hogy hágy színt
választottunk ki.

4. Ha a találati listát az ujjunkkal lefelé görgetve megtaláltuk a keresett madarat, kattintsunk a képére. A következő képernyőn megjelenik a madár részletes leírása, tudományos és angol neve, rendszertani besorolása, természetvédelmi értéke, és ha ezek jól elkülöníthetőek egymástól, akkor a hím, a tojó és a fiatal madár ábrája is. Ahol több kép szerepel egy fajhoz, a képen ujjunk jobbra-balra csúsztatásával tekinthetjük meg a további képeket.

További határozási segítségként meghallgathatjuk a madár hangját is, ha pedig még többet szeretnénk megtudni a madárról, az adatlap alján található „Többet akarok tudni” gomb  ellátogathatunk az MME honlapjának Magyarország madarai oldalára. Itt bővebb fajleírást, gyűrűzési- és állományadatokat is találunk, valamint videókat és fotókat is nézegethetünk. Ez utóbbi két funkcióhoz internet kapcsolatra van szükség.

Így fest a madarak adatlapja

Madárlexikon

Ha nem határozni szeretnénk, hanem csak úgy ismerkedni a madarakkal, kattintsunk a „Madárlexikon” funkcióra, ami az alkalmazásban található összes fajt tartalmazza abc sorrendben.

Játék

Az applikáció játék funkciójával a fajismeretünket vagy éppen a frissen megszerzett tudásunkat is próbára tehetjük.

A jobb felső sarokban látszódik, hogy
hány "életünk" van még

Adatfeltöltés a Madáratlasz Programba (MAP)

A MAP egy olyan, hazánkban egyedülálló madármegfigyelő és adatgyűjtő akció, mely alapján el lehet majd készíteni a fészkelő madárfajok első részletes magyar Madáratlaszát. Ez nemcsak a hazai fészkelő fajok előfordulásáról, hanem azok mennyiségének az országon belüli eloszlásáról is tájékoztat majd. Mindezt úgy, hogy a továbbiakban folyamatosan frissíthetjük annak adatait, a nagyszámú közreműködő és a kialakításra kerülő online adatbázis révén.

A Madárhatározó alkalmazásban kizárólag az úgy nevezett Alkalmi megfigyelés feltöltésére van lehetőség, aki a komolyabb Listás adatfeltöltésre szánja rá magát, azt csak a map.mme.hu oldalon tudja megtenni.

Fontos, hogy csak olyan fajt töltsünk fel, melyet 100%-os biztonsággal meg tudtunk határozni, és ha az adatlapon valamiben nem vagyunk biztosak (mint például a fészkelési valószínűség), inkább hagyjuk üresen azt a kategóriát.

A Madárhatározó mobil alkalmazással néhány egyszerű lépésben rögzíthetőek az
alkalmi megfigyeléseink. Az eszköz (mobiltelefon, táblagép) GPS-ét érdemes
bekapcsolni, a gyors és pontos helymeghatározás végett, valamint
felmerülő kérdések esetén az (i), azaz info gombra bökni.

A rutinos MAP-ozók a fészkelési valószínűséget (FV kódot), az egyedszámot és egy rövid
megjegyzést is hozzáfűzhetnek a megfigyeléshez!

Mentés, rögzítés és törlés - a mobil alkalmazásban mentett vagy rögzített adatokat
vissza lehetnézni, szükség esetén módosítható vagy törölhető is.

Használatra fel!

Reméljük, mindenki kedvét leli a mobiltelefonos alkalmazásban és megtalálja a fajt, amire kíváncsi volt! Annak érdekében, hogy az applikáció a sokféle okostelefonon és ezek különböző operációs rendszerein is hibamentesen fusson, sok tesztelésre van szükség. Amennyiben valamelyik funkciónál hibát észlel, kérjük, írja meg nekünk a hiba leírását a telefonja típusával és a szoftver verziószámával egyetemben az mme@mme.hu email címre. Köszönjük!