Énekes nádiposzáta

II. függelék
Bonni Egyezmény
II. függelék

Leírás és életmód

A cserregő nádiposzátához nagyon hasonló megjelenésű madár, attól legkönnyebben éneke alapján lehet megkülönböztetni. Későn, legtöbbször májusban érkezik és a nyár végével már el is vonul afrikai telelőhelyére. Többnyire vízhez, vagy nedves élőhelyhez kötődő rovarokkal táplálkozik. Gyakori madárfajunk, szinte minden vizes élőhelyünkön jelen van.

Az énekes nádiposzáta az évezredek során kiszorult a mocsarak, lápok sűrű nádasaiból a zsombékosabb, vékonyabb szálú növényzet irányába, így nincs is szüksége olyan széles talpméretre, mint a sűrű nádasban költő cserregő nádiposzátának. Színe is inkább zöldesebb, nem sárgásbarnás, ami szintén az őt körülvevő növényzet színével van összhangban. Évente csak egy fészekaljat nevel. A fészket a tojó építi. 4-6 tojást rak, melyeken mindkét szülő kotlik. Territoriális faj. A nyíltabb, síkvidéki területeken a kakukk egyik leggyakoribb gazdamadara. Éneke igen változatos: mesterien utánozza más madarak hangját, melyek strófáit saját repertoárjába is beépíti. Költőhelyén képes az összes környezetében lévő madárfaj énekét leutánozni. Előszeretettel használja a seregély, a sárga billegető, a mezei veréb és egyéb énekesmadarak jellegzetes hangjait.

Előfordulás és állományainak helyzete

Hazai fészkelő-állománya 56 000 - 91 000 párra tehető (2000-2012) és mérsékelt csökkenést mutat (1999-2015).

Státusz: rendszeres fészkelő

Hazai előfordulási időszak: május-szeptember hónapokban

További fajokról a MAP adatbázisában tekinthetőek meg hasonló térképek. >>
A fenti interaktív térképen a 1999.01.01. óta eltelt időben megfigyelt és a Madáratlasz Program (MAP) adatbázisba feltöltött adatok alapján láthatóak a faj előfrodulásának helyei és a fészkelés valószínűségére utaló információk (színezés).
Térbeli felbontás: 10*10 km (UTM négyzetek)

A fenti interaktív grafikonon a Madáratlasz Program (MAP) adatbázisba feltöltött "teljes fajlistás" adatok alapján látható a faj előfordulási gyakoriságának alakulása az utóbbi 26 hétben, hetenkénti bontásban. További fajokról - bármely időszakra vonatkozóan - a MAP adatbázisban a "Fajok előfordulási gyakorisága" oldalon tekinthetőek meg hasonló grafikonok és térképek. >>

Állományváltozás

A hazai állomány változásáról a fészkelési időszakra vonatkozóan a Mindennapi Madaraink Monitoringja (MMM) szolgál információkkal.

Információk a grafikon helyes értelmezéséhez
MMM adatbázis > Grafikonok > Trend adatok >>

A grafikonokon használt kor kódok: Pull.: fióka korban gyűrűzött; 1y: a kikelés évében gyűrűzött („első éves”); 1+: a kikelést követő évben vagy években gyűrűzött („1. évén túl”); F: nem meghatározható (de nem fióka) korban gyűrűzött madarak.

Magyarországi madárgyűrűzési helyek területi eloszlása (1951-től)

Az egyes szimbólumok mérete arányos az adott koordinátán megjelölt madarak mennyiségével.

Megkerülési térkép(ek)

Magyarországon jelölt madarak megkerülési helyei (a térkép tartalmazza azoknak a – madárgyűrűzési adatbankban szereplő – madaraknak a külföldi vonatkozású megkerülési adatait is, amelyeket a történelmi Magyarország területén gyűrűztek).

A Magyarországon megkerült külföldi gyűrűs madarak jelölési helyei.