Réti pityer

védett
Természetvédelmi érték (Ft)
25 000
Vörös lista (globális)
LC – Nem fenyegetett (Least Concern)
Vörös lista (Európa)
NT – Mérsékelten fenyegetett (Near threatened)
Vörös lista (EU)
VU – Sebezhető (Vulnerable)
Berni Egyezmény
II. függelék

Leírás és életmód

Hazánkban nem költ, de nagy számban vonul át, kisebb számban áttelelő példányaival is találkozhatunk. Szinte kizárólag a talajon szerzi táplálékát. Főként rovarevő, de pókokat, csigákat, férgeket is elfogyaszt. Télen rovartáplálék hiányában nem veti meg az apró gyommagvakat sem. Magyarországon is a költőhelyéhez hasonló nyílt, vizenyősebb élőhelyeket keresi fel.

Nyugat-Palearktikumi elterjedésű faj. Európában főleg a hegységekben és az északi területeken költ. A nedves, rövidfüvű, nyílt területek madara. Legelőkön, mocsarak, lápok környékén hegyoldalakon egyaránt megtelepszik. Évente két fészekaljat nevel. Fészkét a talaj egy kisebb mélyedésébe rakja mindig egy növény takarásába. A tojó választja ki a megfelelő helyet, majd egyedül építi meg fűszálakból, mohából szőrökkel bélelt fészkét. 4-6 tojást rak, melyeket a tojó egymaga költ ki, a hím eközben a revírt őrzi, és táplálja a tojót.

Előfordulás és állományainak helyzete

Státusz: rendszeres vendég

Hazai előfordulási időszak: szeptember-április hónapokban

További fajokról a MAP adatbázisában tekinthetőek meg hasonló térképek. >>
A fenti interaktív térképen a 1999.01.01. óta eltelt időben megfigyelt és a Madáratlasz Program (MAP) adatbázisba feltöltött adatok alapján láthatóak a faj előfordulásának helyei és a fészkelés valószínűségére utaló információk (színezés).
Térbeli felbontás: 10*10 km (UTM négyzetek)

A fenti interaktív grafikonon a Madáratlasz Program (MAP) adatbázisba feltöltött "teljes fajlistás" adatok alapján látható a faj előfordulási gyakoriságának alakulása az utóbbi 26 hétben, hetenkénti bontásban. További fajokról - bármely időszakra vonatkozóan - a MAP adatbázisban a "Fajok előfordulási gyakorisága" oldalon tekinthetőek meg hasonló grafikonok és térképek. >>

A fenti animált térképen lehet megtekinteni (a PLAY gombra kattintva) a faj európai előfordulását térben és időben (heti felbontásban). A térkép a EuroBirdPortal-ról származik, amelyhez a magyarországi adatokat a MAP adatbázisból biztosítjuk.

A grafikonokon használt kor kódok: Pull.: fióka korban gyűrűzött; 1y: a kikelés évében gyűrűzött („első éves”); 1+: a kikelést követő évben vagy években gyűrűzött („1. évén túl”); F: nem meghatározható (de nem fióka) korban gyűrűzött madarak.

Magyarországi madárgyűrűzési helyek területi eloszlása (1951-től)

Az egyes szimbólumok mérete arányos az adott koordinátán megjelölt madarak mennyiségével.