Hegyi billegető

Leírás és életmód

Hazánk középhegységeinek gyors folyású, tiszta vizű patakjai mentén sok helyen, de kis számban költ. Táplálékát főként vízhez kötődő rovarok alkotják, de csigákat is fogyaszt. Vonuló, télen alacsonyabb területekre húzódik. A vonulási időszakban megnő hazai megfigyeléseinek száma, ilyenkor gyakran alföldi területeken is feltűnik, de a tél nagy részét be nem fagyó folyók, patakok, tavak partján tölti. Területhűsége a költő- és telelőhelyére egyaránt jellemző.

Európa és Ázsia jelentős részén megtalálható, de Észak-Afrika bizonyos helyein is előfordul. Hegyi patakok partján költ, sokszor víz által alámosott fák gyökerei között, hidak alatt, partoldalban. Évente két fészekaljat nevel. Felülről takarásban lévő fészkét vékony növényi anyagokból építi, ha teheti a víz közvetlen közelébe, de olykor attól valamivel messzebb is. 4-6 tojásán többnyire a tojó kotlik, a hím ritkán váltja fel párját, a félfészekhagyó fiókák etetését viszont mindkét szülő egyaránt végzi. Tápláléka vízhez kötődő rovarokból áll, de csigákat is fogyaszthat.