Fogoly

perper
Leírás és életmód

Magyarországon általánosan elterjedt költőfaj, de az elmúlt évtizedekben jelentős állománycsökkenést szenvedett el Európa-szerte. A XX. század elején még óriási számban költött a hazai agrárkörzetekben. A mezőgazdasági struktúra átalakulása, a gépesítés, a téeszesítés, a vegyszeres növényvédelem elterjedése a fogolyállomány drasztikus összeomlását eredményezte. Az iparszerű mezőgazdaság következtében eltűnt a kisparcellás gazdálkodás, nagy monokultúrák alakultak ki. Ez a jelenség a fogoly és a legtöbb agrárterületen élő madárfaj számára kedvezőtlen. Aratás után hirtelen hatalmas táblák válnak sivár területté, ahol a foglyok sem táplálékot, sem búvóhelyet nem találnak. A gépek is sok madár pusztulását okozzák, főleg a kotlás során. A vegyszeres növényvédelem következtében pedig visszaszorultak a gyomfajok és a rovarok, melyek e tyúkszerű madár fő táplálékát jelentik. Kevésbé intenzív gazdálkodással talán megállítható a faj egyedszámának csökkenése. A táblaszegélyek, mezsgyék meghagyása is segítheti a fogoly megmaradását az agrárterületeken. Vadászható faj, október 1-jétől december 31-ig, kizárólag nem természetes állományból származó egyedek kibocsátása esetén és külön engedéllyel.

Eurázsia nyugati és középső részén él, eredetileg az erdős sztyeppek madara volt, ezek megszűnésével a mezőgazdasági területekre húzódott át. Az észak-amerikai prérikre is betelepítették, ott hungarian partridge-nek hívják, ugyanis a telepítéshez felhasznált madarak jelentős részét az akkori Magyarországról szerezték be. Monogám madár, a párok szorosan összetartanak. Talajon fészkel, a tyúk 8-20 tojást rak. Időnként fészkébe más tyúkok, vagy fácán is tojhat, de ha túl sok tojást kell melegítenie, azok jelentős része megzápul. A tyúk 24-25 napig kotlik, ezalatt a kakas folyamatosan őrzi. A csibék fészekhagyók, a pár közösen vezetgeti őket. Eleinte szinte csak rovarokat esznek, majd egyre nagyobb arányban fogyasztanak apró magvakat is. A felnőttek főleg gyommagvakat esznek, emellett gabona, hajtásrészek és gerinctelenek is szerepelnek étlapjukon.

Hím fogoly