Pettyes vízicsibe

porana
Leírás és életmód

Rendszeres, de kisszámú fészkelő hazánkban. A nálunk költő párok száma az időjárástól függ, ha a kedvező vízállású területeket talál több pár telepszik meg. A sikeres költések biztosítása érdekében megfelelő vízborítású és növényzetű élőhelyek kialakítása létfontosságú. Speciális élőhelyei az elmúlt időszakban sajnos kedvezőtlen változásokon mentek keresztül. A költési idő végéig korlátozni kell a kaszálást, biztosítani kell a megfelelő vízszintet. Látni ritkán lehet, kuttyogó hangja árulja el leginkább. A legtöbb madár Dél-Európában és Afrikában telel, egyesek a Szaharát is átrepülik.

Eurázsia nyugati és középső részén él. Nedves réteken, mocsárréteken költ. Fészkét zsombékra építi különböző növényi anyagokból. Fészekalja 6-14 tojásból áll, mindkét szülő kotlik. A fekete pihés fiókák fészekhagyóak, a szülők vezetgetik őket, 25 naposan már röpképesek. A revírjén belül általában kitaposott ösvényen mozog, ott szedi össze rovarokból, férgekből, puhatestűekből és magvakból álló táplálékát.