Tisztelt Pedagógus/Szülő!

A Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesület felmérést végez, amihez az Önök segítségét kérjük! A kutatás célja, hogy megismerjük a gyerekek, tanulók (óvódás korúak, alsó és felső tagozatos diákok) hozzáállását, magatartását a természethez és a természetvédelemhez, továbbá, hogy képet kapjunk tudásukat illetően az Európai Ökológiai Hálózat, a Natura 2000 terén. Felmérésünket az erdei óvodákba/iskolákba látogató gyermekek és diákok, az intézmények pedagógusai és a diákok szülei körében végezzük el, első körben 2014. október és december között.

Kép forrása : http://www.nlcafe.hu/noklapja/20090826/siettetett_gyerekek/

A Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesület (MME) konzorciumi partnerként vesz részt az „Égigérő tanterem” című, SH/4/10 regisztrációs számú pályázati programban, amely a Svájci- Magyar Együttműködési Program 4. prioritási terület keretében részesült támogatásban. A konzorciumvezető a Környezet és Természetvédelmi Oktatóközpontok Szövetsége (KOKOSZ).

Az MME számos korszerű tananyag és oktatási segédanyag összeállításával járul hozzá a projekt sikeres megvalósításához. A különböző korosztályoknak szóló szemléletváltó célzatú tananyagok, és a nevelőknek, pedagógusoknak szóló továbbképzési segédanyagok elsődlegesen a Natura 2000 szemléletmód és tudás átadására, illetve a madarakra, a madárvédelemre koncentrálnak. A kész segédanyagok letölthetőek az alábbi linkről: http://www.mme.hu/letoltheto_anyagok

Jelen kutatás elsődleges célja, hogy megismerjük a gyerekek, tanulók (óvódás korúak, alsó és felső tagozatos diákok) hozzáállását, magatartását a természethez és a természetvédelemhez, valamint az, hogy felmérjük tudásukat Európai Ökológiai Hálózat, a Natura 2000 kapcsán.

A teljes kutatás Magyarország 7 régiójára terjed ki, és a következő témaköröket érinti:
1.  Természettel/természetvédelemmel kapcsolatos érdeklődés, hozzáállás;
2.  Az ökológiai fogalmak ismerete, a tudástartalom átadásának minősége;
3.  A természettel kapcsolatos információforrások ismerete, kedveltsége;
4.  Részvétel természetvédelmi, ökológiai tevékenységekben, akciókban;
5.  Erdei óvodák/iskolák foglalkozásai alapján a végzett természet-és környezetvédelmi tevékenységek értékelése;
6.  A projektben kidolgozott oktatási csomagokról alkotott vélemények visszacsatolása;
7.  A Natura 2000 hálózat és a tevékenységek ismerete;

Vizsgáljuk egyrészről a gyermekek, tanulók védett értékekről szerzett tudásanyagát, élményeit, környezeti attitűdjét, az értékrend-közvetítés színtereit, másrészről pedagógusok körében az erdei óvodákban/iskolákban a tudásátadás folyamatát, az ismeretszerzést- és ismeretterjesztést szolgáló eszközöket. Feltárjuk, hogy az erdei óvodák/iskolák által közvetített szolgáltatások és a pályázati program keretében kidolgozott tananyag közvetítésével ez a tudásszint, a tudásátadás folyamata mennyiben változott.

A kiértékelt kérdőívek eredményeinek felhasználóit az erdei óvoda/iskola szolgáltatók, a környezeti nevelők köre, a Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesület és a Környezet és Természetvédelmi Oktatóközpontok Szövetsége alkotja. Az eredményeket a felmérésben résztvevő erdei óvoda/iskola szolgáltatók is felhasználják szolgáltatásuk fejlesztésére, tájékoztatásra.

Kérdőívek:

Pedagógus kérdőív:
http://www.kerdoivem.hu/kerdoiv/770755278/
Szülő, felnőtt kérdőív:
http://www.kerdoivem.hu/kerdoiv/771658369/
Alsós, bemeneti kérdőív:
http://www.kerdoivem.hu/kerdoiv/771664843/
Felsős, bemeneti kérdőív:
http://www.kerdoivem.hu/kerdoiv/771739079/

 

Véleménye nagyon fontos számunkra, köszönjük, hogy válaszával hozzájárul a kutatáshoz!

Kapcsolódó hírek

A Zempléni Helyi Csoport kétnapos képzést hirdet "Kezdő madarász vagyok!" címmel Boldogkőújfaluban. Tarts velünk!

Tollászkodás után jól látszik a madáron a geolokátor (Fotó: Jakab Sándor).

Tavaly nyár elején több szalakótára is geolokátort helyeztünk fel. Ezek a könnyű kis szerkezetek a madarak vonulási útvonalának pontjait rögzítették. 

Óriásalka (Illusztráció: Andy Birch).

Az óriásalka északon, az Atlanti-óceán sziklás partvidékén költött. Biológiailag nem rokona a mai pingvineknek, ez az elnevezés mégis hozzá kapcsolódott legelőször. A szó feltehetően walesi eredetű, jelentése „fehér fej”. A déli tengereket meghódító utazók pusztán hasonlóságuk miatt nevezték így a pingvineket, amik az óriásalka kihalásával azonban így váltak közismerté.