Biharugrai-halastavak

Földrajzi koordináták: 46.58 É, 21.34 K
Tenger feletti magasság: 90-95 m
Terület: 16 000 ha
Kritérium: A1, A4i, B1i, B2

Élőhelyek: vízi élőhelyek (40%), gyepek (30%), mesterséges élőhelyek (25%), erdők és facsoportok (5%).

Földhasználat: mezőgazdaság (50%), halászat és akvakultúra(40%), természetvédelem és kutatás (40%), erdőgazdálkodás (10%), honvédelem (5%), vízgazdálkodás (5%).

Veszélyeztető tényezők: halászat és akvakultúra (A), a növényzetégetése (A), a mezőgazdasági művelés felhagyása (B), a mezőgazdaságitermelés intenzitásának növekedése (B), a madarak zavarása (B),erdősítés (C), üdülés, turizmus (C), nem őshonos növényfajok betelepítése (C), lecsapolás (C).

Védettség: részleges.

Területleírás
A Biharugari-halastavakat az egykoriKis-Sárrét területén alakították ki. A területet szikes puszták,természetes mocsarak, telepített és őshonos erdők, halastavak ésszántók jellemzik. Tógazdasági haltenyésztés, nádgazdálkodás,szarvasmarha- és juh legeltetést, libatartást, szántóföldi gazdálkodás a legfontosabb emberi tevékenységek.

Madártani jelentőség
Elsősorban a halastavakon és atermészetes mocsarakban fészkelő és átvonuló vízimadarak számárajelentős. Télen nagy számban telel itt át a réti sas (Haliaetusalbicilla) is. A környező pusztákon pusztai madárfajok - köztük szalakóta (Coracius garrulus) és túzok (Otis tarda) is előfordul.

Természetvédelmi kijelölések
7 899 hektár a Körös-Maros NPrésze. Szerepel a Nemzetközi Jelentőségű Vizes Területek Jegyzékén is.A 8/1993. (I. 30.) FM rendelet értelmében a területen tilos a vízivad vadászat.

Természetvédelmi kérdések
A területen korábban az intenzívvízivad vadászat és a halgazdálkodás technológiája és atermészetvédelmi érdekek közötti ellentét jelentett problémát. Atermészeti értéke hosszú távú megőrzése érdekében vált az MME aBiharugrai- és Begécsi-halastavak résztulajdonosává. Az elmúlt éveksorán sikerült kialakítani a természetkímélő halgazdálkodási rendszert.Közben élőhely-rekonstrukciós munkák is történtek, amelyek acigányréce, illetve a küszvágó csér fészkelési lehetőségeit javították.A látogatási lehetőségek fejlesztése érdekében több torony és betekintőépült. A legelők esetében a legelő állatállomány csökkenése, és a gyepek feltörése jelent gondot.

Minősítő fajok:
kárókatona (Phalacrocorax carbo)
törpegém (Ixobrychus minutus)
kanalas gém (Platalea leucorodia)