2018.05.02
Baranya Megyei Csoport

Újabb madárritkaság Sumonyban

Április 16-án a tavaszi gyűrűzőtábor utolsó hetében egy bajszos poszátát fogtunk. Ez a faj első bizonyított baranyai előfordulása, egyben a 153. Sumonyban gyűrűzött madárfaj.

A bajszos poszáta a mediterrán térségben gyakori fészkelő. A Balkán-félszigettől az Ibériai-félszigetig sokfelé költ, de megtalálható Északnyugat-Afrika keskeny tengerparti sávjában is. Kedveli a domb- és hegyoldalak száraz lejtőinek sűrű bozótosait, de a folyópartok buja növényzetében is előszeretettel fészkel. Vonuló madárfaj, a telet a Szaharától délre eső területeken tölti.

A fajt Magyarországon ritka kóborlóként tartjuk számon. Hazánk területén az első bajszos poszátát 2002-ben Cserépfalun (Borsod-Abaúj-Zemplén megye) figyelték meg, majd 2010-ben Hódmezővásárhelyen sikerült befogni egy példányt. Mindkét előfordulása tavaszi időszakra esett, melyhez a harmadik, sumonyi adat is jól illeszkedik. A befogást megelőző napokban erős déli, délnyugati szél fújt, jelentős felmelegedést hozva a Kárpát-medencébe. Poszátánk valószínűleg ennek hatására kóborolt el eredeti élőhelyéről.

A mediterrán térségben fészkelő madárfajok északi irányú terjeszkedése napjainkban megszokott jelenség. Egyre gyakrabban figyelhetők meg Európa északabbi területein, ami a globális felmelegedés egyik bizonyítékaként is felfogható.