2020.09.09
Budapesti Helyi Csoport

Hetedszer a Naplás-tónál

Hetedik alkalommal rendeztünk nyár végi madárgyűrűző akciót a Naplás-tó partján. A 14 nap során a madárgyűrűzési bemutató mellett éjjeli lepkészésre, nappali rovarászatra és teknősök felmérésére is sor került.

A bázisunkként működő faházat a Rákosmenti Mezei Őrszolgálat, a gátőrházat a tulajdonos bocsátotta rendelkezésünkre, amit ezúton is köszönünk! A gyűrűzőcsapatot magját Arnóth Júlia, Ócsai Péter és Sarlós Dávid madárgyűrűző, illetve madárszedésben jártas kollégák alkották. A madarak jelölésében Sári Gergő és Berecz Tibor is segédkezett. A kezdés előtt pár nappal Bajor Zoltán és csapata kitisztította a hálóállásokat a nádasban és a bodzásban. 10-én délután kezdtük el munkát, amely a gyűrűző állomás berendezésével telt mindössze, mert az esős idő a hálóállítást megakadályozta. A hálók kifeszítését így 11-én délelőtt végeztük el, és már aznap vártuk az érdeklődőket.

Az idei évben 21 hálóval dolgoztunk, amelyek 6 területen voltak elhelyezve. Az időjárás sokszor megtréfált bennünket, több napon a késő délutáni órákat mosta el az eső, máskor a hajnali munkát akadályozta. Bodzatermés volt bőven, ennek ellenére a bokrosokban a mozgás közepes volt, a madarak zömét idén is a nádasban fogtuk. Az egyedszám eléggé hullámzott, az esős napokon természetesen kevés madárral találkoztunk, de 160 példány felett is fogtunk az egyik napon. Természetesen a hajnali, reggeli órák voltak a legjobbak, az esték változó sikert hoztak a nagy hőség vagy éppen a záporok, esők miatt. Az akció során minden látogató megtekinthette a madárgyűrűzés folyamatát, módszereit, sok információt kaphatott a terület élővilágáról és általában a madárvédelemről. Szemléltető molinóink, segédanyagaink, kiadványaink, játékaink segítségével remélhetőleg sok hasznos és érdekes információt tudtunk átadni kicsiknek és nagyoknak egyaránt.

A 14 nap során 41 fajból összesen 1107 madár akadt a hálóinkba, ebből 56 visszafogás volt. A tábor ideje alatt több mint 1200 látogató érkezett, legtöbben célzottan jöttek hozzánk, de jó néhányan csak arra jártak és véletlen csöppentek bele a madárgyűrűzési bemutatóba. Az akció leggyakoribb madarának ismét a foltos nádiposzáta bizonyult, a teljes mennyiség 20,6%-át tették ki, összesen 221 egyedet jelöltünk meg. Nagyobb számban fogtunk barátposzátát (162 pld.), cserregő nádiposzátát (146 pld), énekes nádiposzátát (136 pld) és kerti poszátát (115 pld.) Ritkább fajok is megkerültek, mint például 17 példány nagy fülemüle, 2 berki és 3 réti tücsökmadár, de nem hiányozhattak a mindig népszerű őszapók, vörösbegyek és kék és széncinegék sem. Az akció 7 éves történetében először sikerült füleskuvikot és kis vízicsibét jelölnünk.

Érdekes megkerülésekkel is találkoztunk idén. A tábor második felében egy brüsszeli gyűrűs énekes nádiposzáta került kézre, amely idei kelésű madár, a pontos adatok eddig nem érkeztek meg Belgiumból. A másik külföldi adatunk az akció utolsó napján jelölt, majd 3 nappal később Szlovéniában megkerült foltos nádiposzátához köthető, amelyet légvonalban 414 km távolságban fogtak vissza.

A Naplás-tavon gyűrűzött fiatal foltos nádiposzáta 3 nappal később Szlovéniában került elő.

Részt vettünk a Rákosmenti Mezei Őrszolgálat és MME idén is folyó közös munkájában, amely során a tájidegen teknősfajokat próbálják meg a vízből eltávolítani. Idén csak mocsári teknős került kézre, ez jelzi, hogy a tóban egyre kevesebb az idegenhonos faj. A Napláson még szép számban él a hazánkban őshonos mocsári teknős, amelynek fennmaradását veszélyeztetik ezek a tájidegen hüllők.
A programot színesítette több éjjeli rovar megfigyelés, illetve nappal is sok érdekességet láttunk a "nem madár" kategóriából is.

Köszönetünket fejezzük ki mindenkinek, aki segített a megvalósításban! Arnóth Júliának, Ócsai Péternek, Sarlós Dávidnak köszönjük a madárgyűrűzésben nyújtott segítséget. Hálával tartozunk mindazoknak, akik a madárszedésben, a fenntartási munkákban és a standnál végzett ismeretterjesztő munkában segítségünkre voltak. Név szerint köszönettel tartozunk: Adorján Áginak, Alföldi Dánielnek, Ifj. Bebesi Zoltánnak, Berecz Tibornak, Gara Patríciának, Györe Lászlónak, Hochvárt Barbarának, Judák Tamásnak, K. Szabó Attilának, Körmendi Csillának, Kristály Boglárkának, Márton Katának, Mészáros Ádámnak, Mikus Máténak, Moharos Zsoltnak, Zitának és Fanninak, Molnár Lászlónak, Nagy Anna Fruzsinának, Nádai Zsombornak, Pintér Balázsnak, Réthelyi Áginak, Réthelyi Bálintnak, Sári Gergőnek, Schrodt Olivérnek, Soós Tamásnak, Szőke Gábornak és Tar Nikolettnek.

A programot idén is több éjjeli rovarászattal gazdagítottuk, ennek megszervezésében köszönet illeti Mészáros Ádámot.

Énekes rigó (Fotó: Nagy Anna Fruzsina)