Budapesti madarászok

Kevesen gondolnak rá, hogy Budapesten is szükség van a vadon élő madarak és azok élőhelyeinek védelmére. A fővárosban lakó madarászok ebben az évben szeretnék felhívni a figyelmet a város madárvilágára, a madár- és természetvédelem lehetőségeire és fontosságára. Ebben az évben több versenyt is terveznek.

• 2004-es Budapest Éves Listát indítanak. Aki jelentkezik annak minél több madárfajt kell megfigyelni Budapest közigazgatási határán belül.
  • Január végén szeretnék az éjszakázó vetési varjakat állományát felmérni, az éjszakázó helyeiket felkutatni
  • Tavasszal sort kerítenek egy 24 órás madármegfigyelő versenyre (tét és nyeremények nélkül, kísérleti jelleggel).
Jelentkezni és érdeklődni a következő címeken lehet:
Kóta András: kota@interware.hu
Fodor András: bababird@freemail.hu
Budapest Éves Lista szabályzata:
  • A verseny célja 1 év alatt minél több madárfajt észlelni, megfigyelni és hallani Budapest egész területén.
  • A verseny területének egyes részei helyi és országos jelentőségű védett természeti terület, így az azon történő mozgás ennek megfelelően történhet.
  • A verseny kijelölt területe Budapest közigazgatási határa által körbeölelt terület.
  • A verseny 2004. január 01-től 2004. december 31-ig tart.
  • A megfigyelést és a hang alapján történő észlelést külön kell feltüntetni.
  • A verseny területen kívül észlelt madarak számolhatók, ha a megfigyelés a kijelölt területen belülről történik. (A hidak tetejét ne használjuk megfigyelőtoronyként, kizárás és pszichiátriai kezelés jár érte!)
  • A verseny közben és annak területén bármilyen közlekedési eszközt igénybe lehet venni. (A BKV járművein kérnénk a jegyeket és a bérleteket felmutatni!)
  • A verseny során használható megengedett eszközök: kézitávcső, teleszkóp, elemlámpa. Elemlámpa használata csak abban az esetben megengedett, ha használója csak a lába elé világít. A tómedrekbe és a Dunára nagyteljesítményű lámpával bevilágítani, a pihenő madarakat zavarni tilos! Használjátok ki fővárosunk iszonyatos fényszennyezettségét!
  • Magnó használata nem megengedett.
  • A versenyző szétválása verseny közben nem megengedett!
  • Tilos más tagokat félrevezetni, tájékoztatásuk viszont nem kötelező.
  • A verseny során figyelemmel kell lenni a városlakók nyugalmára, azt a résztvevők ne zavarják!
  • Figyeljünk a Nomenclator Bizottság leírás köteles fajaira. A leírást a megtalálónak kell elkészíteni!
  • A verseny során is tartsuk be a madármegfigyelés etikáját! A versenyzők egymást szándékosan ne gátolják a megfigyelésben!
  • A természeti és történelmi értékek állagára ügyeljünk, annak károsítása tilos!
  • Holtverseny esetén a látott és halott madarak számaránya dönt!
  • Érdekes és ritka madárfaj megfigyelése esetén a szervezőket értesíteni kell a 70/221 4441-as telefonszámon!
A felmérésben olyan lelkes madármegfigyelők adatait is várjuk, akik csak egy-egy ritkább madárfajt figyelnek meg, de a versenyben nem kívánnak részt venni. A jelentésköteles fajok és Budapest madárlistáját hamarosan meg lehet találni a www.mmebp.fx3.hu honlapon. Ezen az oldalon hasznos információkat is olvasni lehet majd egyes területekről (látogathatóság, megfigyelhető madárfajok, megközelíthetőség).
[munkatársunktól]