Egy Finnországban gyűrűzött vörös vércsét ért áramütés a Nógrád megyei Palotáson

A finnországi Kauhava település mellett gyűrűzték azt a vörös vércsét, amelyet egy gazdálkodó talált október végén egy középfeszültségű villanyvezeték közelében a Nógrád megyei Palotáson. A madár még élt, de repülni már nem tudott. Az MME szakemberei a madár fém és színes gyűrűi, valamint szárnykrotáliái segítségével azonosították az állat származási helyét és felvették a kapcsolatot a finnországi Turku egyetem kutatóival.

Áramütött vörös vércse (fotó: Papp Ferenc)

Kiderült, hogy a vércsét a megtalálási helyétől 1.723 km-re északra gyűrűzték. Az egyetem munkatársai már 25 éve végeznek kutatásokat egy általuk létesített költőládás telepen, ahol idén 220 költőpáruk volt.

Finnországi vércse-költőláda
A finnországi költőládás telep

A finn kutatók vonulási útvonalak megismerése céljából idén először 85 hím példányra erősítettek geolokátort. Azért választották a hímeket, mert ezek hűségesebbek élőhelyükhöz, nagyobb biztonsággal visszatérnek oda, mint a tojók.

Áramütött vörös vércse (fotó: Papp Ferenc)
A pórul járt madár is kapott geolokátort

Az itthon talált hím pontos kora nem ismert, de az biztos, hogy 2010 előtt született. Az állat bár az áramütést túl fogja élni, teljes gyógyulására nincs esély. Jelenleg a Bükki Nemzeti Park Nógrádi Tájegységének salgótarjáni telepén gondozzák.

Áramütött vörös vércse (fotó: Papp Ferenc)
A szerencsétlenül járt hím (fotók: Papp Ferenc)

A Madárgyűrűzési Központ adatai szerint, finn vörös vércsék viszonylag nagy számban kerültek meg Magyaroszágon. Sajnos számos egyed kerül kézre sérülten vagy elpusztulva, sokukat ér áramütés.

A sérült madár vonulási útvonala
A madár vonulási útvonala

Amennyiben teheti, kérjük segítse felmérő munkánkat és kapcsolódjon be lakókörzetében a középfeszültségű oszlop felmérési munkánkba!

Köszönjük, hogy egy százalék felajánlásával az MME madárvédelmi munkáját támogatta!

A felső kis képen a sérült madár látható