2014.09.18

Élő helikopterek

Kolibrik, zengőlegyek, kacsafarkú szender –mi a hasonlóság közöttük?

Kolibrik hazánkban nem élnek, ám többen hívták már fel a Madártani Egyesületet, hogy ők bizony egészen biztosan kolibrit láttak a kertjükben, a virágok felett repkedni.

A „tettes” majd minden esetben a kacsafarkú szender, mely egy lepkefaj. Mozgása valóban megszólalásig hasonlít a kolibriéhez, ám alaposabban megnézve –ha több ideig láthatjuk- kiderül, hogy lepkével van dolgunk.

Helikopterhez hasonlóan azonban nem csak a kolibri és a kacsafarkú szender képes egyhelyben lebegni, hanem pl. a zengőlégy is.

Ezzel a méhekhez hasonló megjelenésű rovarral már mindenki találkozott. Emlékezzünk csak vissza egy olyan alkalomra, amikor fák között jártunk és egy helyen besütött köztük a nap. Ezen a kis „tisztáson” egy apró rovart láttunk, mely tökéletesen egyhelyben volt a levegőben. Ha a kezünket felé mozdítottuk, akkor kissé odébb rebbent és ott állt meg a levegőben. Ő a zengőlégy. Most azonban könnyen meg lehet őt figyelni, ha egy virágzó borostyánt találunk. Megjelenése méhszerű, ám a legyekhez tartozik, legkönnyebben a hatalmas szeme alapján különíthető el a méhektől, darazsaktól. Nagyon fontos szerepe van a virágok megporzásában, nem csak ebben az időszakban, hanem egész évben.
Hazai madárfajok közül leginkább a füzikéket figyelhetjük meg „kolibrizni”. Velük most a fák lombja közt találkozhatunk és egy-egy rovar elcsípése érdekében pár pillanatra kolibri módra egyhelyben lebegnek.

Írta: Kincses László, Fotók: Orbán Zoltán