Hány faj található egyetlen négyzetkilométeren?

Az MME és a Gyűrűfű Egyesület 2006. május 21-22-én először rendezte meg Magyarországon

a Biodiverzitás Napot. A rendezvény alapját Edward O. Wilson amerikai rovarász

és természetvédelmi szakember teremtette meg 1997-ben, mikor több tucat botanikus

és zoológus részvételével a New York állambeli Walden-tó környékén megnyitotta

az első Biodiverzitás Napot.

Fotó: Fridrich István

Ennek keretében, a résztvevők adott méretű területen, 24 órán keresztül végezték növények, állatok megfigyelését és gyűjtését, majd a véglegesen regisztrált fajszámot a nagyközönség elé tárták. Az első rendezvény óta a mozgalom lassan átterjedt Európába is.

Magyarországon most először rendeztek Biodiverzitás Napot a Baranya megyei Gyűrűfű településen. A falu a hetvenes évek végére teljesen elnéptelenedett, majd a rendszerváltás után nem sokkal, úgynevezett ökofalu formájában újranépesült. A felmérés kéttucat kutató részvételével Gyűrűfű közvetlen környezetében, egy 1 km2-es területen folyt május 21-22-én. A kutatók mintegy 25 nagy rendszertani csoportot vizsgáltak, az emlősöktől kezdve a százlábúakon át egészen a gombákig.

A külföldi tapasztalatok szerint általában még a résztvevő szakértők is jelentősen alulbecslik a felmért területen várható fajok számát. A Walden-tó körül megrendezett Biodiverzitás Nap alkalmával az előzetes jóslatok mintegy 1000 faj előkerülésére számítottak, a nap végére azonban ennek majdnem kétszerese, vagyis 1904 faj került a fajlistájára. Gyűrűfű és környezete meglehetősen feltáratlan zoológiai és botanikai szempontból. Az előzetes becslések szerint 1600-1900 faj előkerülésére számíthatunk, de a végleges eredményt csak a mikroszkópos feldolgozása után fogjuk megtudni. Összehasonlításképp; Ausztriában, 2004-ben a Griffner Schlossberg környékén tartott 24 órás felmérésben több mint száz kutató részvétele mellett 2349 fajt írtak le.

A programról részletes leírás található a www.gyurufu.hu/biodiverzitas lapon.