Magányos földikutya a Hajdúságból

A Hajdúhadház melletti földikutya kolónia a legnagyobb és az egyik legkorábban ismert Magyarországon, de a Magyar Természettudományi Múzeum, a Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesület Emlősvédelmi Szakosztálya, valamint a Hortobágyi Nemzeti Park Igazgatóság munkatársainak most egy néhány kilométerre fekvő új területen sikerült bizonyítani előfordulását.

Földikutya (Fotó: Görföl Tamás)

A zsebkendőnyi élőhely, melyen a túrásokat 2014-ben megtalálták, kb. 10×100 méter nagyságú; egy sertéstelep és egy nádas közé beékelve maradt fenn. A helyszíni vizsgálatkor kiderült, valószínűleg csak egyetlen állat élt túl a területen, mely azonban az eddig Magyarországon fogott legnagyobb példánynak bizonyult. Annak eldöntése érdekében, hogy genetikai állománya milyen mértékben tér el a már ismert földikutya-populációk egyedeitől, szövetminta vételére is sor került.

Az élőhely (Fotó: Görföl Tamás)
Az élőhely

A méretes példány (Fotó: Görföl Tamás)
A méretes példány
(Fotók: Görföl Tamás)

A földikutyák hazánk legritkább emlősei közé tartoznak. A fokozottan védett állatok egész életükben földalatti járataikban élnek, ezért gyakorlatilag teljesen vakok. Magyarországon a legújabb kutatások szerint jelenleg három földikutyafaj (a magyar, az erdélyi és a délvidéki földikutya) fordul elő, melyek egymástól elszigetelt populációkat alkotnak az Alföldön.

Görföl Tamás, Csorba Gábor, Németh Attila, Horváth Tibor