Kis héja

Leírás és életmód

Ez a karvalyhoz nagyon hasonló madár hazánkban alkalmi fészkelő faj és nagyon ritka átvonuló. A múlt század közepén még költött a Debreceni Nagyerdőben és Sarkad környékén is. Azóta csak szórványosan telepszik meg egy-egy pár. Legutóbb 2009-ben fészkelt hazánkban bizonyítottan. Felbukkanására inkább az ország keleti részében lehet számítani. Mivel egész európai állománya sérülékeny, a nálunk esetlegesen megtelepedő párok költésének zavartalanságának biztosítása fontos természetvédelmi feladat. Rokonától eltérően vonuló madár, a telet Afrika trópusi területein tölti. Kisebb csapatokban hagyja el Európát a Boszporusz felett, ahol akár több tucat madarat is lehet látni egy-egy alkalommal az őszi vonulás során.

A Balkánon, a Fekete-tenger mentén és Kis-Ázsiában élő faj. Élőhelye és életmódja a karvalyhoz hasonló, ahol mindkét faj előfordul, a kis héja inkább a síkságok madara. Fészekanyagként ágakat használ, a fészek belsejét puha növényi részekkel béleli. A fészekalj 3-5 tojásból áll, a fiókák 29-30 nap kotlási idő után kelnek ki a tojásból. A fiókák egy hónapig maradnak a fészekben. Táplálékában a madarak dominálnak, de rovarokat, gyíkokat, kisemlősöket is fogyaszt.

Kifejlett hím kis héja