Vetési varjú

corfru
Leírás és életmód

Hazai állománya a korábbi évtizedek vadászata és élőhelyeinek beszűkülése miatt nagyon lecsökkent. A folyamatos üldöztetés elől az állomány jelentős része lakott területekre települt. Itt nem kell tartaniuk a vadászattól és könnyen jutnak táplálékhoz is a parkok gyepén és a szeméttelepeken. Nem válogatós, növényi és állati eredetű táplálékot, magvakat, rovarokat, apróbb rágcsálókat, sáskákat, gyíkokat, puhatestűeket, madárfiókákat és dögöt egyaránt fogyaszt. A hazai populáció állandó, egész évben költőhelyén marad, de északról jelentős állomány érkezik a Kárpát-medencébe telelni.

Természetes élőhelyei az alföldi puszták. Telepesen költ. Gallyakból készülő fészkét a saját fészket nem építő erdei fülesbagoly, a vörös vércse és a fokozottan védett kék vércse is költőhelyül használja, ezért védelme kiemelt fontosságú. A kék vércsék úgy időzítik májusi visszatérésüket a telelőterületről, hogy eddigre a varjúfiókák már fészekelhagyó korba kerüljenek. A fészekalj nagysága 3-6 tojásból áll. Csak a tojó üli a tojásokat. A hím feladata a táplálékszerzés, míg a tojó az etetést végzi.

Állományváltozás