Kis légykapó

Leírás és életmód

Hazánkban csak kevés helyen költ, főleg középhegységeink mély szurdokvölgyekben telepszik meg. Átvonuló példányai szinte bárhol megjelenhetnek. Az európai madarak többsége az indiai szubkontinensen telel, hozzánk április végén, május elején érkezik meg és augusztusban, szeptemberben távozik. Hazai állománya csökken, tipikus élőhelyein mesterséges odúkkal próbálják megtelepíteni. Rovarokkal táplálkozik, vonuláskor a bodza bogyóit is fogyasztja.

Eurázsiai elterjedésű faj, nálunk főleg bükkösök madara, szegényes cserjeszintű patakvölgyekben fészkel. Csésze formájú fészkét előszeretettel építi természetes üregekbe, mely a fák ágainak letörése következtében alakul ki. Fészekanyagként mohát, leveleket, finom növényi szálakat használ, belsejét szőrszálakkal béleli. A tojó 4-7 tojásán egyedül kotlik, eközben a hím eteti. A kotlási idő 13-14 nap. Kezdetben a tojó melengeti a kicsiket, csak a hím etet, később már mindkét szülő hordja a táplálékot. A fiókák kéthetes koruk körül elhagyják a fészket, de a szülők még egy ideig gondoskodnak róluk.