Törpekuvik

glapas
Leírás és életmód

A legkisebb bagolyfaj Európában, nagyjából seregély méretű. Tollfülei nincsenek, arcfátyla halvány. Részben nappal is aktív. Röpte egyaránt lehet egyenes vonalú és hullámzó is. Gyakran ül fenyők csúcsára, ahonnan táplálékát lesi, vagy a revírt őrzi. Hazánkban rendkívül ritkán jelenik meg, olykor azonban a költése is feltételezhető. Hozzánk Szlovákiából érkeznek példányok az Északi-középhegységbe, leginkább az Aggteleki-karszt területére, míg a nyugati határszélen az osztrák állományból kóborolnak példányai Soproni-hegységbe a téli időszakban. Legfőbb táplálékát az énekesmadarak képezik, de rágcsálókat és nagyobb rovarokat is fogyaszt. Többnyire állandó madár, de télen olykor költőhelyéről alacsonyabb térségekre húzódik.

Főként Észak-Európai elterjedésű madár, Közép-Európában a magashegységekben fordul elő. Az idős, kiritkuló, elegyes fenyőerdőket kedveli leginkább. Évente egyszer költ. A költőüreget, ami rendszerint harkály vájta odú, a tojó választja ki. 5-6 tojásán csak a tojó kotlik. A táplálékot a hím szerzi, de a fiókákat csak a tojó eteti. A kirepült fiókákat a szülők még körülbelül 1 hónapig gondozzák.