Törpevízicsibe

porpus
Leírás és életmód

A három vízicsibefaj közül a legritkább, évente csak néhány pár költ Magyarországon. Speciális élőhelyigényű faj, a zsombékos rétek aszályos években kiszáradhatnak, ilyenkor meghiúsul költése. Az ilyen jellegű területeken a víz megfelelő szinten tartása sok más fajnak is elősegítheti sikeres költését. Megjelenése egy adott élőhely természetességét igazolja, de sajnos nagyon kevés olyan vizes élőhely van hazánkban, ahol a faj fészkel, ezért a fészkelő területeinek zavartalanságának biztosítása és a megfelelő vízszint kialakítása kulcsfontosságú lehet a faj védelme szempontjából. Vonuló, a telet Afrikában tölti.

Az Óvilág nagy részén előfordul, Európában nagyobb állományai Spanyolországban és Oroszországban vannak. Magyarországon a fokozottan védett Csíkvarsai-réten és a Hortobágy egyes mocsárrétjein mondható rendszeres, de kisszámú fészkelőfajnak. Zsombékos mocsárréteken költ. Fészkét is zsombékra építi, zöld növényi részekből. Fészekalja 4-11 tojásból áll, az inkubációs idő 14-16 nap. 35 napos korukban a fiókák már repülősek. Tápláléka rovarokból, férgekből, puhatestűekből és magvakból áll.

porpus