Rozsdás csuk

saxrub
Leírás és életmód

Hasonló megjelenésű a cigánycsukhoz, de feltűnő fehér szemsávja és fehér faroktükre elkülöníti attól. Territoriális madár, a hímek fák, bokrok, kórók csúcsán énekelve csalogatják magukhoz a tojót, és őrzik a revírt. Főként rovarokkal, pókokkal táplálkozik, de ősszel bogyókat is fogyaszt. Hosszútávú vonuló, a telet Afrika déli részén tölti, hozzánk áprilisban érkeznek meg első példányai. Legelőkön, kaszálókon földbe szúrt karók kihelyezésével éneklő- és leshelyet alakíthatunk ki számára, mely a megtelepedését segíti elő.

Eurázsiai elterjedésű faj. Csak Európa legdélibb és legészakibb részeiről hiányzik. A nedvesebb, nyílt területeket kedveli. Mocsár- és láprétek, nedves kaszálók, csatornapartok környékén kerülhet leggyakrabban a szemünk elé. Évente egyszer, legfeljebb kétszer költ. A fészket a tojó építi a talaj egy kisebb mélyedésébe, rendszerint egy növény takarásába, hogy az felülről észrevehetetlen legyen. Építőanyagként mohát, vékony növényi szálakat, gyökérdarabokat használ fel. 5-7 tojást rak, melyeken csak a tojó kotlik, míg a hím a közelben énekel. A fiókáknak kezdetben csak a hím szállítja a táplálékot, a tojó a fészekben melengeti kicsinyeit. Később már mindkét szülő kiveszi a részét az etetésből.

Hím rozsdás csuk