Siketfajd

teturo
Leírás és életmód

Az Őrségi Nemzeti Park címerében is szereplő madár az 1960-as évekig rendszeres, de kisszámú fészkelő volt az Alpokalján, de a ’70-es évek óta nem sikerült megfigyelni Magyarországon. Mivel a környező országokban csökken állománya, a jövőben sem számíthatunk újbóli megjelenésére hazánkban. Mesterséges visszatelepítéséhez is előbb a megfelelő zavartalan, természetes élőhelyet kellene biztosítani.

Eurázsiában a tajgaövben, hegyvidéki fenyvesekben él. Igényli, hogy bogyótermő cserjék is legyenek élőhelyén. Dürgése az egyik leglátványosabb az európai madarak között. A kakas tánccal, pózolással és hanggal udvarol a tojónak. A tyúk fészkét talajra, fák tövébe készíti. A fészekalj általában 5-12 tojásból áll, melyen 26-29 napig kotlik. A fiókák fészekhagyók, felnevelésükben csak a tyúk vesz részt. A siketfajd azon kevés állatfaj közé tartozik, amelyek táplálkozásában jelentős szerepet töltenek be a fenyőtűk. Ez főként a téli időszakra igaz. Ezen kívül az áfonya és más bogyók, zöld növényi hajtások, valamint rovarok is szerepelnek étlapján.

Hím siketfajd

Tojó siketfajd

A fajnak nincs magyarországi gyűrűzési és megkerülési adata.