Nem minden vér, ami piros

A drámai hírekre örökké éhes közönség soraiban futótűzként terjedt egy videó, amin úgy tűnik, hogy egy felnőtt flamingó éppen egy másikat „skalpol” és a lecsurgó vérből táplálják a fiókájukat.

Ez azonban csak a látszat. Sajnos a felgyorsult hírek világában sokan még a videó feliratát sem olvassák el, pedig ott röviden írnak a jelenségről, és manapság már az is kezd kimenni a divatból, hogy hiteles információt keressenek az emberek egy-egy hír mögött.

Ezért szeretnénk néhány sorban összefoglalni, mi is látszik tulajdonképpen ezen a lenyűgöző videón.

Röviden: két felnőtt flamingó begytejjel eteti fiókáját.

De mi az a begytej?

A legfontosabb, hogy begytejjel leginkább a galambalakúak etetik fiókáikat, ezen kívül a flamingók és a hím császárpingvinek is. A begytej, hasonlóan az emlősök tejéhez, a prolaktin nevű hormon termelődéséhez kapcsolódik. A hormontermelés a kotlás utolsó heteiben fokozódik, a tojónál és a hímnél egyaránt megindítja a begytej képződését. Ez a folyamat a begyfal sejtjeiben kezdődik, úgy, hogy a sejtekben nagy mennyiségű zsír rakódik le. A lerakódástól ezek a sejtek elhalnak és lehámlanak, és ezek fogják adni a begytej fő összetevőjét. A begytej kimagasló zsír- és fehérjetartalommal rendelkezik, továbbá a fiókák immunizálásában is szerepet játszik.

A flamingók esetében annyiban változik a begytej termelése, hogy nem a sejtek, hanem a nyelőcsőben található speciális mirigyek állítják elő a begytejet, de ezt a folyamatot is a prolaktin fokozott termelődése indítja be. A flamingóknál különösen fontos ez a váladék, ugyanis a fiatal flamingók csőrében csak több hét alatt alakulnak ki a vízben élő rákok és egyéb ízeltlábúak szűrésére alkalmas szűrőlapok, ún. lamellák.

Mit látunk a videóban?

Talán a fentiekből már lehet sejteni, hogy a vérvörös folyadék nem vér, hanem begytej. A két szülő egyszerre táplálja a fiókát, az egyik a másik fejére csorgatja a begytejet, így a fióka a lecsurgó táplálékhoz is hozzáfér.

A begytej bíbor színe sem véletlen, hiszen a flamingók maguk is rózsaszínűek, ami a karotinokban gazdag étrendjüknek köszönhető. A fiókáikat tápláló szülők tollazata ki is fakul egy időre, majd amikor a fióka képes önállóan táplálkozni, a szülők is visszanyerik eredeti színüket.

A cikkhez felhasznált irodalom: