Rekorder lappantyú a Kolon-tavi Madárvártán

A hazai gyűrűzési adatbázis legöregebb lappantyúját fogta Sápi Tamás és Németh Ákos a Kolon-tavi Madárvártán. A hím madarat 2003 júliusában gyűrűzték a mostani visszafogás helyszínén, ráadásul már akkor is öreg madárként. A befogott példány tehát minimum 11 éves.

Lappantyú (fotó: Orbán Zoltán)

A hazai adatbázis legöregebb lappantyúja 6 éves volt, az európai rekorder pedig a 12 évhez közelített. Idén ez a 3. kézre került lappantyú, és mind a 3 visszafogás.

Lappantyú (fotó: Sápi Tamás)
A rekorder lappantyú (fotó: Sápi Tamás)

Kevés különlegesebb, titokzatosabb madárcsoport létezik a világon a mintegy 70 fajt számláló lappantyúkénál, ezért nagyon szerencsések vagyunk, hogy Magyarországon is él egy képviselőjük. Különlegességének - és kutathatóságuk nehézségének - elsődleges oka, hogy az emberhez képest fordított bioritmusúak, éjszaka aktívak, ezért ritkán találkozhatunk velük. A legelképesztőbb képességük, hogy az éjszaka sötétjében repülve vadásznak rovarokra, amihez számunkra elképzelhetetlen látásra és reflexekre van szükségük.

Lappantyú (fotó: Orbán Zoltán)
Életmódjukat hatalmas szemük segíti, amely fejük méretéhez
képest az egyik legnagyobbnak számít az állatvilágban
(fotó: Orbán Zoltán)

Nagy szemük nappal könnyen az álcázásuk csődjét jelenthetné, ezért még a szemhéjuk is terepszínű.
Éjszakai repülőrovar-vadász életmódjuk talán legkülönösebb testi velejárója az állatvilág egyik arányában szintén legnagyobb méretű és legnagyobbra nyitható szája. A fejük szó szerint kettényílik, ami a több centiméteres száj körüli sörteszőrökkel együtt kávéscsészényi rovarcsapdaként működik a repülve vadászó madár fején.

Lappantyú kézben (fotó: Deák Józsefné)