2017.04.21
Tápió-vidéki Helyi Csoport

Élőhely kezelés a Kókai gyurgyalag telepen

Április 15.-én szombaton, mint egy 150 négyzetméteres partfalat dolgoztunk meg kézi erővel, és tettünk alkalmassá arra, hogy a téli szállásukról hamarosan visszatérő partifecskék és gyurgyalagok kitudják benne alakítani költőüregeiket.

Eltávolítottuk a madarak berepülését akadályozó növényzetet, fákat, bokrokat. Kb. 15 négyzetméteres területen méhlegelő magkeveréket vetettünk abból a célból, hogy a virágzó növényeken nagy számban megjelenő beporzást végző rovarok, főleg poszméhek, lepkék, stb.., táplálékul szolgáljanak a gyurgyalagoknak. A hosszan virágzó, többéves magkeverék a következő fajokból áll: 4 % Vöröshere, 6 % Lucerna, 10 % Alexandriai here, 20 % Tavaszi bükköny, 5 % Facélia, 30 % Hajdina, 20 % Baltacim, 5 % Mustár.

A Syngenta 2009-ben több európai országban indította el a Beporzó programot.
"A program célja olyan "méhlegelők" kialakítása, amelyek a növények megporzását végző rovaroknak nyújtanak nektárban és pollenben gazdag táplálkozó és élőhelyet. Az utóbbi években több fontos beporzó faj egyedszáma csökkent. Ennek oka a táplálkozási lehetőségek beszűkülésében, élőhelyeik eltűnésében is keresendő.

A beporzó rovarok számának fenntartása ugyanakkor jelentős gazdasági érdek, mert a termesztett növények 80%-ának termékenysége függ a beporzó rovaroktól. A beporzók munkája 5 milliárd Euro értéket képvisel évente Európában. Beporzó program javítja a növénytermesztés jövedelmezőségét és segíti a mezőgazdasági termelőket abban, hogy fenntartsák környezetünk sokszínűségét, fajgazdagságát.

Angliában, a már korábban elindított program eredménye volt, hogy a poszméhek száma meghatszorozódott, a lepkék száma 12-szeresére emelkedett. A mezőgazdasági táblák szegélyeiben kialakított méhlegelők segítenek fenntartani az egészséges ökoszisztémát, így a biológiai sokféleségre is kedvezően hatnak. E területeken a beporzó rovarok mellett sok más rovar is fel szaporodik, beköltöznek a madarak, rágcsálók és látogatják a vadak. Ugyanakkor tájkép kialakításában játszott szerepük sem elhanyagolható, mivel a vetett és hosszan virágzó sávok vonzóbbá teszik a határt."

Kertész László