2016.03.07

Tavaszi felkészülés a következő etetési szezonra

Miközben a 2015/16-os madáretetési szezon a vége felé jár, elkezdhetünk azon gondolkodni, hogy mikor, hogyan és hova ültessünk napraforgót a kertbe, ha a következő télen szeretnénk néhány tányért az etetőre kitenni, nyáron pedig gyönyörködni a hatalmas virágokban.

Néhány szál napraforgó természetesen nem fedezi a szükséges magmennyiségnek még a töredékét sem, de érdekes színfoltot jelenthet az etetőn. A növekedő növények hatalmas virágtányéra pedig úgy ékesíti heteken át a kertet, hogy közben lepke- és méhlegelőként is funkcionál.

Széncinegék napraforgótányér-etetőn (Videó: Orbán Zoltán).

A szántóföldi napraforgó vetési ideje április közepe, amikor a talaj hőmérséklete tartósan eléri a növény fejlődéséhez ideális 8–12 C°-ot. Ennél hidegebb időben a napraforgómag lassabban csírázik és nagyobb a csírapusztulás aránya is, ami a néhány szálas kerti "ültetvényünket" meglehetősen kellemetlenül érintené. Van még tehát időnk, de a tapasztalat azt mutatja, hogy a cselekvésig hátra levő két-három hét hajlamos nagyon gyorsan elfogyni, ezért érdemes már most szót ejteni a témáról.

Az egyszerűbb megoldás

A Madárbarát kert programban olykor a kevesebb munka jelenti a jobb – így van ez a napraforgó-ültetéssel is, ha télen etetünk. A függesztett etetőkről mindig hullik le mag, a talajetőkön és az etetők takarításakor a komposztra dobott söpredékben maradt napraforgómagok a melegedő időben természetes módon csíráznak ki.

Még a legtisztábban tartott etetők környezetében is akadnak megbúvó
napraforgószemek, amik tavasszal csírázásnak indulnak – 9 fotó,
katt a képre (Fotók: Orbán Zoltán).

Ezek a vadon nőtt, bizonyítottan ellenálló és egészséges növénykék a legjobb alanyai az átültetésnek, melyek közül mindig a legnagyobb, legvastagabb szárú, legegészségesebb levelűeket válasszuk ki.

Vetés, palántázás

A magok hagyományos elvetése mellett lehetőség van a napraforgó előnevelésére is. Rutinos kiskerttulajdonosok háztartásában tavasszal már nemigen találni üres tejfölösdobozokat, ezekben ugyanis ilyenkor már javában fejlődnek a paprika és a paradicsom palántái (így ezt a fejezetet ők nyugodtan átugorhatják). A palántázással elkerülhető a csíraképtelen magok és a szabadföldi magvetés időjárási bizonytalanságaiból eredő növényveszteség.

A jó minőségű termőfölddel töltött tejfölös- és egyéb dobozok, balkonládák
ideális palántáztatók – 12 fotó, katt a képre (Fotók: Orbán Zoltán).

Pont ezt a problémát tudjuk elkerülni azzal, ha az első fejezetben bemutatott, természetes úton kikelt és fejlődött növénykéket ültetünk a végleges helyükre.

Kiültetés, gondozás

Keressünk a kertben egy napsütötte helyet, és a gyökérzet sértetlenségének érdekében némi földlabdával ültessük el a napraforgó-palántát az előre elkészített, megfelelő méretű gödörbe. Ezt követően az egyetlen feladat a növény fejlődéséhez szükséges öntözés.

Napraforgót egyesével ...

... és egymáshoz közel, sorban is vethetünk, ültethetünk – 3 fotó, katt a képre
(Fotók: Orbán Zoltán).

A kis növénykéket érdemes ilyen gallykerítéssel jelezni, hogy megvédjük
a fűnyírás lázában égő családtagoktól, a labdával játszó kutyától
.

Ha mindent jól csináltunk, és a legfőbb kertész, az időjárás is kegyes hozzánk,
akkor a kis palántákból a nyár közepére ilyen szép szál napraforgók fejlődnek.
2 fotó, katt a képre (Fotók: Orbán Zoltán).

Védelem a korai vendégek ellen

Hiába tervezzük el, hogy az ősszel beérett tányérokat szépen eltesszük télre, ha a madarak felfedezik, akkor bizony addig járnak rá, amíg az utolsó mag is el nem fogy.

Ezt az érett fejet egy tojó házi veréb ...

... és egy széncinege ...

... részesítette korai látogatásokban (Fotók: Orbán Zoltán).

Ez ellen úgy védekezhetünk (ha egyáltalán akarunk), hogy a beérő tányérokra jól szellőző vászon- vagy terményháló zsákot húzunk. Ezek alatt a magok tovább tudnak száradni, a madarak viszont nem tudják idejekorán megdézsmálni a télre szánt eleséget.

Mindenkinek jó tavaszköszöntő – és ebben az esetben télváró – kertészkedést kívánunk az elkövetkező hetekben!

figyelmébe a Madárbarátok könyvét (bolt >>).

Önt is várja a Madárbarát kert program!

A Madárbarát kert program a különböző lakó- és munkahelyi környezethez alkalmazkodó madárvédelmi módszertani gyűjtemény. A Madárbarát kert a családi házak, háztáji kiskertek, parkok és arborétumok; a Madárbarát óvoda és a Madárbarát iskola az oktatási intézmények; a Madárbarát panel a panelházak lakóinak, a Madárbarát munkahely az irodában dolgozók és munkáltatók alprograma.

A programban való részvételhez nincs szükség különösebb madártani ismeretre, jártasságra, a regisztrációt követően megküldött Madárbarát Kert Kalendárium és a honlap minden szükséges információt tartalmaz. A különböző madárvédelmi eszközök és téli madáreleség pedig a kertészeti és barkácsüzletek mellett az MME boltjában is beszerezhető.

Elegendő már egy-két madárodú, egy itatónak használt virágalátét, télen pedig egy kis etető a kertbe, az óvoda- és iskolaudvarba, ablakba, és máris élvezhetjük tollas barátaink közelségét. Ha pedig már ott vannak, a pedagógusokat és a szülőket a nevelésben, a gyerekeket és felnőtteket a kikapcsolódásban, a gazdálkodókat és a kiskert tulajdonosokat a kártevők távol tartásában segítik a madarak.

Az elismerő tábla megszerzésének feltétele, hogy a program résztvevője a regisztrációt követően legalább egy mesterséges madárodú kihelyezésével, itató folyamatos működtetésével és téli madáretetéssel végzett egy évnyi madárbarát kertészkedést követően a regisztrációs csomagban kapott jelentőlap beküldésével tájékoztassa az MME központi irodáját az általa végzett madárvédelmi munkáról. Az információk értékelését és elfogadását követően postai úton megküldjük a ház falára, ajtóra, kerítésre kihelyezhető elismerő táblát, mely hirdeti, hogy itt egy madárbarát lakik és tevékenykedik.

A Madárbarát kert program alprogramjainak külön elismerő táblája van, a képen
a Madárbarát kerté és a Madárbarát panelé látható. Nagyításhoz katt
a képekre (Fotók: Orbán Zoltán).

A Madárbarát kert programnak 2016-ban már 6.000 regisztrált tagja van országszerte, köztük ezernél is több óvoda és iskola. Legyen Ön is "hivatásos" madárbarát kertész, üdvözöljük a Madárbarát kert programban!

Az MME támogatása

Kérjük, ne felejtse, hogy az MME tagság mellett többféle támogatással és a személyi jövedelemadó 1%-ának felajánlásával is segítheti egyesületünk munkáját. Köszönjük!

A letölthető 1% nyilatkozat a képre kattintva érhető el.