2017.10.27

Természetbarát komposztkitermelés

Az ősz a fa- és bokorültetések fő időszaka is, ami jó alkalom az éveken át érlelt komposzt kitermelésére. Eközben is érdemes természetbarát módon eljárni és a legtermetesebb lakókat az újra induló komposztálóba átmenteni, hogy folytathassák életüket és munkájukat.

A komposztáló

A többfunkciós komposzt lényege, hogy miközben lehetővé teszi a konyhai és kerti zöldhulladék (lenyírt fű, hullott lomb, ledarált gally) környezetbarát elhelyezését, különleges élőhelyoázist jelent a bomló növényzettel táplálkozó vagy ebben szaporodó gerinctelen élőlények sokaságának, melyek tevékenységének köszönhetően mi pedig magas tápértékű termőtalajhoz jutunk.

A hulladékdeszkából is összeállítható, egyszerű komposztáló kis alapterületen is
hatalmas mennyiségű zöldhulladék befogadására, helyi kezelésére
képes biológiai lebontó "szerkezet".

Sajnos a városi ember egyre inkább elfeledkezik erről, vagy már nem is ismeri ezt.
Ezért a települési szinten keletkező rengeteg növényi hulladékot központilag
szállítják el, ami teljesen felesleges és könnyen elkerülhető környezeti
terhelést jelent – gondoljunk csak az ehhez szükséges rengeteg
szállítási kilométerre, útterhelésre és üzemanyag-használatra
(Fotók: Orbán Zoltán).

Komposztálót akkor is érdemes létesíteni, ha egyébként nincs szükségünk termőföldre – ilyenkor eszközünk teljes munkaidőben természetvédelmi és természetbúvárkodási funkciót lát el, különleges lakókkal.

Ilyenek például a rendkívül látványos, ugyanakkor az emberekre, a házi- és
társállatokra veszélytelen, ugyanakkor hasznos tőrösdarazsak
(Videó: Orbán Zoltán)
.

De a komposztáló süntelelőhellyi funkcióval is könnyen kiegészíthető
(Fotó: Orbán Zoltán).

Természetbarát kitermelés

A komposztálóba folyamatosan hordott zöld növényi anyagok lebontó élőlények sokaságának nyújtanak élőhelyet. Ezek mérettartománya a mikroszkopikus baktériumoktól a hüvelykujjnyi lárvákig terjed. Tevékenységük áldásos hatásaként a laza és ezért nagy helyigényű hullott lombból és lenyírt fűből egy-két év alatt remek minőségű termőföld keletkezik (ami nem mellesleg az óriási kiindulási anyaghalom töredékére tömörödik össze).

A komposzt ideális talajjavító, például az őszi és kora tavaszi fa- és bokorültetési
időszakban (Fotó: Orbán Zoltán).

A komposzt kitermelésekor érdemes figyelmet fordítani a legtermetesebb lebontók, az akár hüvelykujj méretű lárvák kimentésére és a kitermelést követően újra használatba vett komposztálóba történő visszahelyezésére. Ezek ugyanis szinte azonnal, majd tavasztól igazán aktívan nekilátnak a zöldhulladék (ilyenből az elkövetkező hetekben bőven lesz utánpótlás a lombhullásnak köszönhetően) lebontásában első lépést jelentő, nélkülözhetetlen aprításához. Jelenlétük pedig lehetővé teszi a beporzóként is fontos tőrösdarazsak következő évi szaporodását – azaz a kert, a panelházi előkert biológiai sokféleségének fenntartását, javítását.

A lárvák kimentésére már a kezdeti átforgatáskor érdemes figyelni (valamint ügyelni
az esetleg a komposztban rejtőző sünre
), ...

... majd ezt a rostáláskor is folytatni.

Ez nem igényel különösebb odafigyelést, maximum némi nyitottságot az "undi" lárvák
megfogásához, amit természetesen kesztyűben is végezhetünk, ...

... mert a kis- és hüvelykujj vastagságú, világos állatok ...

... meglehetősen feltűnőek (Fotók: Orbán Zoltán).

A lárvamentésre készülve érdemes egy megfelelő méretű gyűjtőedényt előkészíteni, és ebbe némi komposztot tenni, mert így haladós a munka, csak dobálni kell a szem elé kerülő állatokat. Gyerekkel különösen jó móka játékosan versenyezni, hogy ki talál többet.

A komposztból elképesztő mennyiségű lárva menthető ki (a többségük vélhetően
rózsabogárlárva).

Ne felejtsük el, hogy csak azért, mert ezek az állatok messze állnak a szépről alkotott
általános fogalmainktól, teljesen ártalmatlanok (ebben segít, ha a táplálkozásuk
alapján
a komposzt tehéncsordájaként gondolunk rájuk), ...

... és a komposztáló működésének valamint a  települések biológiai sokféleségének
fontos részét képezik (Fotók: Orbán Zoltán).

Végül a kimentett lárvákat tegyük vissza a kitermelés után ismét összeállított komposztálóba visszatöltött rostamaradékba. A puha lárvák sérülését úgy tudjuk elkerülni, ha az ismét rendszerbe állított komposztálóba először visszalapátoljuk a talajjavításra még nem alkalmas, még nem kellően érett és nagyobb darabokat tartalmazó maradékot.

Ezt követően óvatosan öntsük kis barátainkat ...

... a komposzt tetejére, ...

... majd szórjunk rájuk némi komposztot, ...

... hogy addig is elrejtsük őket a madarak elől, amíg beássák magukat új lakóhelyükre,
ami meglepően gyorsan, percek alatt megtörténik (Fotók: Orbán Zoltán).

Mit láthatunk még?

Az őszi (és a tavaszi) komposztkitermelés egybeesik az énekesmadarak településeket is érintő vonulásával. Kis szerencsével egy-egy cinkecsapat is felfigyel a halmokban álló megbolygatott földre, ami mágnesként vonzza a különösen figyelmes széncinegéket. Izgalmas élmény megfigyelni ezeket a minden lében kanál madárkákat, amint táplálék reményében mindent szemügyre véve átfésülik a kitermelés helyszínét.

Itt a rostálásra váró komposzthalmot vizsgálják át (Videó: Orbán Zoltán).

De átnézik a rostát, ...

... a talicska tartalmát, ...

... sőt, a talicska fogantyújába is benéznek – 3 fotó, katt a képre
(Fotók: Orbán Zoltán).

A munkálatokat érdemes a komposztáló felújítására is felhasználni, különösen akkor, ha eszközünk hulladékdeszkából készült, amik az évek alatt elkorhadtak.

A felújított komposztálóba az elkövetkező hetekben rengeteg hullott lomb kerül.
A komposztáló jobb oldalánál látható rönkök a biológiai sokféleséget növelő
bogártanyák (Fotó: Orbán Zoltán).

Mindenkinek jó őszi madárbarát kertészkedést kívánunk! Az ilyenkor végezhető tevékenységekről itt tájékozódhat havi bontásban >>

figyelmébe a Madárbarátok könyvét (bolt >>), ...

... illetve
okostelefonra ingyen letölthető Madárhatározó alkalmazásunkat!

Önt is várja a Madárbarát kert program!

A Madárbarát kert program a különböző lakó- és munkahelyi környezethez alkalmazkodó madárvédelmi módszertani gyűjtemény. A Madárbarát kert a családi házak, háztáji kiskertek, parkok és arborétumok; a Madárbarát óvoda és a Madárbarát iskola az oktatási intézmények; a Madárbarát panel a panelházak lakóinak, a Madárbarát munkahely az irodában dolgozók és munkáltatók alprograma.

A programban való részvételhez nincs szükség különösebb madártani ismeretre, jártasságra, a regisztrációt követően megküldött Madárbarát Kert Kalendárium és a honlap minden szükséges információt tartalmaz. A különböző madárvédelmi eszközök és téli madáreleség pedig a kertészeti és barkácsüzletek mellett az MME boltjában is beszerezhető.

Elegendő már egy-két madárodú, egy itatónak használt virágalátét, télen pedig egy kis etető a kertbe, az óvoda- és iskolaudvarba, ablakba, és máris élvezhetjük tollas barátaink közelségét. Ha pedig már ott vannak, a pedagógusokat és a szülőket a nevelésben, a gyerekeket és felnőtteket a kikapcsolódásban, a gazdálkodókat és a kiskert tulajdonosokat a kártevők távol tartásában segítik a madarak.

Az elismerő tábla megszerzésének feltétele, hogy a program résztvevője a regisztrációt követően legalább egy mesterséges madárodú kihelyezésével, itató folyamatos működtetésével és téli madáretetéssel végzett egy évnyi madárbarát kertészkedést követően a regisztrációs csomagban kapott jelentőlap beküldésével tájékoztassa az MME központi irodáját az általa végzett madárvédelmi munkáról. Az információk értékelését és elfogadását követően postai úton megküldjük a ház falára, ajtóra, kerítésre kihelyezhető elismerő táblát, mely hirdeti, hogy itt egy madárbarát lakik és tevékenykedik.

A Madárbarát kert program alprogramjainak külön elismerő táblája van, a képen
a Madárbarát kerté és a Madárbarát panelé látható. Nagyításhoz katt
a képekre (Fotók: Orbán Zoltán).

A Madárbarát kert programnak 2017-ban már több mint 6.000 regisztrált tagja van országszerte, köztük ezernél is több óvoda és iskola. Legyen Ön is "hivatásos" madárbarát kertész, üdvözöljük a Madárbarát kert programban!

Az MME támogatása

Kérjük, ne felejtse, hogy az MME munkáját a személyi jövedelemadó 1%-ának felajánlása mellett taggá válással és támogatással is segítheti. Köszönjük!